|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Fly Porsche 917 Fast Kit úprava na dřevěnou dráhu |
| |
| Pro jedění na dřevěné dráze jsem si z dostupných modelů vozů v kategorii H/32 - Historická auta se zakrytými koly do r.1975 vybral Porsche 917.
Tento závodní vůz patří díky svým výkonům a úasnému filmu Le Mans Steve McQueena asi k těm známějím.
Pro ty, kdo neznají jeho historii doporučuji článek Porsche 911 na http://www.lemans.cz/vozy/Porsche%20917.htm a článek Le Mans - příběh Steve McQueena na http://www.lemans.cz/film/film_le_mans.htm
Model je nutné na dřevo prakticky vdy upravit. Kity Fly jsou cca. o 40% levnějí, ne zkompletovaná auta stejného výrobce a tak s ohledem na dalí náklady, které přinese úprava, jsem volil kit a to Fast Kit Porsche 917 K, 1000 Km Buenos Aires 1971. Ref.: 88227.
Provedení kitu je shodné s ostatními modely Porsche 917 K z produkce Fly. Recenze na model z této řady byla zveřejněna v loňském roce na Slot Car Illustrated: http://www.slotcarillustrated.com/Reviews/Fly/Sandman/SandmanPorsche.html
Jediný rozdíl oproti recenzovanému modelu, kdy pominu barevné provedení karoserie a potisk pneu, jsem zaznamenal v osazení mosazného pastorku a futer
ve Fast Kitu. Recenzovaný model na Slot Car Illustrated má pastorek a futra plastová.
Co se týká kvality provedení fast Kitu trochu mne překvapil jemně pomerančový lak a neúplně přesný oblouk hrany na karoserii okolo předních kol. Potisk logy nevybočoval z běné kvality, dle informací kolegů se při tvrdém provozu na dráze potisk stírá. Nemohu posoudit, karoserie půjde později do laku a tak jsem ji hned po vybalení obrousil na základní bílou barvu.
Filozofie Fast Kitu uvedená na obalu: 4 Steps & Ready to Run
!!! není úplně přesná. V přiloeném návodu k montái jsou sice pěkně graficky znázorněny čtyři kroky, já to ale zvládnul na sedm:
1. vloit motor do dráku
2. vloit kokpit s pilotem do karoserie
3. odpojit vodítko z kablíků
4. instalovat vodítko
5. připojit vodítko
6. spojit así s drákem motoru
7. ve smontovat pomocí pěti roubů
Model je i tak poměrně jednoduché zprovoznit a pro domácí podmínky je připraven hned po montái bez dalích úprav k bezproblémovému jedění. Ovem dvě krátké osičky nahrazující osu předních kol bych nahradil za jednu osu i v případě domácího jedění.
Tolik tedy k vlastnímu Fast Kitu a teď k úpravám:
Neexistuje asi ádný univerzální návod jak model na dřevo upravit. Kadý přistupuje k úpravám s ohledem na své zkuenosti, svůj styl jízdy atd. a klade tedy důraz na jiné vlastnosti modelu. Nedělám si rozhodně ambice na to, abych kohokoliv kolil, jak se z auta vybaleného z krabičky dá udělat závoďák, ale pro hrubou představu co taková úprava větinou obnáí si myslím, e by můj popis úpravy mohl stačit.
Při úpravě tohoto modelu jsem postupoval cestou nejmeního odporu s cílem odstranit zbytečné vibrace a vybavit model díly které jsou k provozu na dřevo konstruované. Z uvedených důvodů a kvůli monosti sdílení náhradních dílů s ostatními modely jsem přistoupil k úpravám pomocí výměny nevyhovujících dílů za díly z produkce Slot.It.
Protoe jsem model upravoval narychlo kvůli naemu prvnímu závodu na Padbabě, nebyl čas fotit. Doprovodná foto tedy zobrazují stav po úpravě.
Ve výe uvedeném testu je ale celý model velmi podrobně nafocený a tak to snad nebude moc vadit.
První na řadě byla zadní náprava. Osa je sice uloená v bronzových či mosazných futrech, ale disky a převodové kolo jsou plastové na osu pouze nalisované bez aretace červíkem. Slot.It pouívá osy o průměru 2,38 - Fly 2,45. Vyměnit jsem tedy musel nejen převod a disky, ale komplet zadní nápravu včetně futer.
Ve pasuje bez jakékoli potřeby úprav. Futra stačí jemně zatlačit na místo. Převodové kolo jsem pouil Slot.It 36 zubů a pasuje na pastorek s jedenácti zuby originál motoru přesně. Na pravé straně bylo potřeba vloit mezi disk a futro dvě podloky, aby byla kola na obou stranách stejně daleko od středu.
Dalím krokem byly zadní disky. Pouil jsem hliníkové disky Slot.It 17,3 x 8,2 a silikonové pneu stejného výrobce. Inserty osazené v discích od výroby se provedením hodí spíe do moderních vozů a tak jsem je odstranil a nahradil odlitky z Dentacrylu podle původních disků.
Cca 40 minut práce s pilníčkem a nové inserty pasují přesně do disků.
Slot.It dodává osičky v páru a tak se zbylá osa hodila na úpravu předku.
Odstranění krátkých kousků náprav na kterých se přední kola divně viklala nebyl velký problém. Díky menímu průměru Slot.It os ale bylo nutné plastové disky předních kol přilepit na novou osičku gelovým kontaktním lepidlem. Přední pneu jsem prozatím nechal původní.
Přiloené vodítko je svým provedením a hloubkou vhodné pouze na plastové dráhy. Vyměnil jsem ho za Slot.It vodítko na dřevěné dráhy. Pasuje přesně, nic není potřeba upravit. Způsob připojení vodítka je také stejný, stačí tedy zastrčit piny na konci kablíků od motoru do vodítka.
Jetě nalepit závaí, přesně v duchu nejčastěji slýchané rady,
tak nějak citem, tedy v tomto případě 2x 1,25 gr.olova do boků ( víc se tam bez násilí nevejde kvůli kokpitu) a 5 gr. k přední ose a práce na podvozku jsou prozatím hotové.
Kokpit s pilotem, který nebyl ke karoserii připevněný, má připravené otvory na upevnění blí, ne je rozteč plastových trnů zevnitř karoserie. Po nasazení karoserii svíral a nedala se na podvozek připevnit bez pouití násilí. Zvětil jsem tedy 2mm otvory v kokpitu na 3mm a bylo po problému. Ve ostatní, tedy zasklení kokpitu, světel a dalí doplňky jsou ji z výroby připevněné na karoserii.
Náhradní pneu je v zadní části pod karoserií připevněna pomocí upraveného disku navlečeného na sloupek uchycení modulu motoru.
Disk jsem odstranil a navléknul na sloupek samotnou pneu. Kadá vibrující část můe kodit.
Při kompletaci modelu se po utaení dvou roubků v přední části podvozku ozvalo jemné lupnutí. Praskla karoserie ve spodní části pod chladičem. Podvozek byl v této části irí a karoserii roztrhnul. Bulo nutné jetě vnějí hranu podvozku po obvodu obrousit, aby se odstranily vechny pnutí způsobené nepřesností výroby, nebo forem. Lepení praskliny jsem prozatím odloil, před lakováním bude na takové věci dost času.
Původní motor je provedením na pohled naprosto shodný s motorem Scalextric
18 000 Rpm, co se při zkuební jízdě potvrdilo a tak jsem ho vyměnil za trochu rychlejí motor Slot.It 21 500 Rpm, který byl po ruce. Na technické dráhy by mohl stačit, na rychlou dráhu bude potřeba pouít jiný. Kabely jsem nechal původní Fly, nebo kabely Slot.It jsou silnějí a tak se nevejdou mezi podvozek a kokpit.
Tak a to je ve. Konstrukce podvozku a uchycení karoserie na pět roubů neumoňuje nějaký moc velký pohyb karoserie vůči podvozku, a tak nejsou jízdní vlastnosti modelu ve srovnání s jinými nijak oslňující, ale jede klidně,tie, model drí sluně stopu a chová se předvídatelně a to jak na dřevěné dráze na kterou byl upraven, tak po výměně vodítka i na plastu.
Stačí pečlivě dováit a základní úpravy by měly být hotové prozatím.
Karoserie čeká na modrou barvu Gulf teamu a související drobné úpravy zevnějku.
Článek napsal:
PetrL | |
| |
|
|
dne January 16 2008 06:04:18
Bravo Petře, pro mne je to inspirující. |
dne January 16 2008 08:54:17
Skvělé. A pak, e to není o modelaření - tady ho bylo víc ne dost.
Myslím, e ty poznámky typu - tam bylo potřeba dobrousit, to tak nesedělo, to bylo potřeba apod. jsou k nezaplacení.
Přeji úspěné dokončení do plánované verze. |
dne January 16 2008 09:47:21
Typický FLY - co bys chtěl od výrobce za 750,- Kč? , kdy se s kvalitou provedení moc nepáře ani u drahých "sběratelských" limitovaných modelů.
Asi vychází i on z toho, e si kadý auto dodělá a nakonec je po úpravách vyuitelná jen zanedbatelná část původních dílů (karoserie, asi a přívodní kabel). koda jen, e výsledkem je pak standardní auto za skoro 2000,- Kč. Kdy to porovná s bez úprav pouitelným F312 od Slot.it...
Ale zase má monost do toho vnést vlastního invenci a to je k nezaplacení. |
dne January 16 2008 10:14:19
To Sutor přide jetě 170,- jinak souhlas, kdyby dělal P 917 Slot.It, tak to neřeím, takhle nic jiného nezbyde.
Pořád je to ale lepí, ně upravit hotový model, to pak náklady v porovnání s vlastnosmi jsou zcela mimo rozumnou investici. |
dne January 16 2008 15:22:43
Bezva Petře, u se těím a to uvidím v Gulf barvách. Mě na těch kitech drobný nedodělky a nepřesnosti nevadí, aspoň můeme trochu modelařit, tunit a vylepovat " a vo tom to je". |
dne January 16 2008 15:38:34
Souhlas s Jirkou - stejně jsou po určité době a pár výletech z klopenky původní karoserie k nepoznání. |
dne January 16 2008 18:20:12
Velmi pěkný článeček - jen tak dál !!! Kdyby kadej přispěl svoji "trokou do mlýna", tak tu máme denně co číst
Jinak nějak furt nemůu na modelech P -917 najít tu "dui", kterou maj v realu. A na dobových fotkách,či v onom kultovním filmu LeMans. Prostě mi něco na modlech těchto autí nesedí.... |
dne January 16 2008 20:38:07
Já Ivane vím přesně co, e porazili boské Ferrari viď? |
dne January 17 2008 08:41:27
Co nám nesedí na Porsche 917K. To je jednoduché. FLY udělal formu z první verze auta připravené pro rok 1970. John Weyer ta auta na kadý závod upravoval předevím v zadní partii (rozířené kryty zadních kol, někdy posléze i rozířený rozchod, ...). Bohuel Weyerova auta (JWA GULF) jsou zprofanovaná, a tak dnes vzniká dojem, e ve ostatní je patně.
Auta z roku 1971 jsou ji zcela o něčem jiném. Chápu vak FLY, e má na oba roky jednu formu. Co vak nemohu FLY odpustit je skutečnost, e pouil chassis a přední část 917K na 917LH. Z auta vznikl paskvil, který má s realitou společné pouze zbarvení. |
dne January 19 2008 20:34:48
Jo to je teda pravda, kdy jsem to teď začal pořádně porovnávat. Já jsem si chtěl zrovna letos Lháčko koupit. Nedělá ho jetě nějaká jiná firma? |
dne January 20 2008 17:43:03
Reálnou verzi bez objemových chyb dělá Le Mans Miniatures. Jedná se vak o měřítko 1:24 a podotýkám, e ceny nejsou pro kadého. Stavebnice stojí 138 Euro, hotový model 600 Euro (ceny z oficiálního ceníku výrobce, za kolik se prodávají u nás nevím). Také nevím, zda jsou vůbec k dispozici. Od Le Mans Miniatures mám model jen jeden a myslím si, e cena neodpovídá kvalitě. Na druhou stranu je to ruční práce a modely se dělají v malých sériích. Investici si musí kadý zváit sám.
Na rozdíl od Porsche 917LH od FLY nabízí Le Mans Miniatures skutečný originál. |
dne January 20 2008 19:03:17
Díky. |
dne February 22 2008 16:26:23
prosím o informaci, kde je moné objednat kit od Fly, nejenom Porsche 917(to mám) bohuel za vysokou cenu! Jeliko jsem fanda 24 hour Le Mans(také filmu s Steve McQueena),
Díky |
dne March 04 2008 12:25:42
Koupil jsem si kit Porsche 911. I kdy je toto jiný model, ne který jsem si já koupil, chtěl bych sem napsat o tom. e i Fly má drobné vady na kráse svých výrobků. Na karosérii byly dosti pokozené obtisky na bocích křídla. |
dne March 13 2008 13:24:22
Já prostě Porsche 917 zboňuju v kadé podobě
Mě se to líbí |
dne April 25 2010 13:57:21
Kdy člověk udělá něco nahonem, tak to u větinou nepředělává, pokud nemusí. To je i můj případ s modelem uvedené značky. I kdy jsem si přečetl popis úprav, sloil jsem stavebnici tak jak byl návod na krabici a juchal na závody. Ono to jelo, sice tak kolem středu, či spíe na konci druhé třetiny, startovního pole, ale jezdilo to. A tak jsem s tím nic neudělal. A letos v Mostě dolo k pokození modelu a tak jsem se vrátil k tomuto článku a některé rady v něm publikované pouil.
1: Nejprve jsem se dal do předělání přední osy. Odstranil jsem čepy a chystal jsem se pouřít jedinou hřídelku o průměru 3/32". Jene ouha - čepy měly průměr větí a kola na hřídelce vaklala. Tak jsem pouil monolitickou frézu průměru 2,5 mm a tou prokrábl otvory v kolech. Z hračky 1/24 jsem vyndal osičku o průměru 2,55mm. Tu jsem zkrátil na potřebnou délku, a na koncích malinko zdrsnil pilníkem. Do otvorů kol jsem kápl aldurit a kola na osičku nasadil. Osičku s větím průměrem jsem volil také z důvodu zmenení vůle mezi osičkou a otvory v podvozku.
2. Zadn kola jsem nevyměňoval. Po kadé straně jsem dal mezi kolo a loisko podloku. Na straně ozubeného kola o síle 0,61 a na straně druhé 0,46 mm. Poloha kol byla tímto vystředěná a ani kolo nekrtalo o pastorek.
3. Podle rady jsem vyndal disk náhradní pneumatiky a její polohu pojistil pouze oboustrannou lepící páskou. Touto páskou jsem také spojil obě části podvozku - omezil jsem tak vzájemný pohyb těchto částí vůči sobě. Před tím jsem jetě přední část podvozku upravil pilníkem aby lépe lícovala do karosérie. To bylo z úprav vechno. Jsem zvědav, jestli se to projeví na mojich výsledcích.
Petře, jetě jednou děkuji za uveřejněný návod. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
126
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 6
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|