AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 07:04:34 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Race truck Mercedes Benz Atego, aneb nebojte se trucků
 
O tom, že vývoj motoristického sportu není uzavřená kapitola, jsme se cca před dvaceti lety mohli přesvědčit s nástupem závodů tahačů. I když dnešní závodní pole je co do počtu značek relativně úzké – Mercedes, Buggyra, M.A.N..Scania a Renault , tak samotnými závody prošly i další značky. V prvopočátcích i Liaz, taky Tatra, DAF, Caterpillar, Sisu apod. Stejně tak se v průběhu času měnily soutěžní kategorie. A závody se staly pro výrobce nákladních automobilů propagační, prestižní a taky drahou záležitostí. Doba startu běžných produkčních řad s minimálními úpravami je dávno pryč. A o startu aut, kterým těsně před závodem odpojili návěs, protože řidič se v blízkém motorestu dozvěděl o závodu, se vypráví už jen legendy.



Dnešní závodní trucky jsou sofistikované závodní stroje, připravované v profesionálních závodních stájích za použití špičkových technologií. Je nutné také poznamenat, že se ani v této společnosti neztratili čeští jezdci – např. Martin Koloc, František Vojtíšek, Stanislav Matějovský a nebo David Vršecký a ani české týmy. A společně s dalšími psali historii závodů tahačů.

Snad je to dáno vyšší cenou modelů (už v krabičkovém provedení), nebo obavou z horších nebo špatných jízdních vlastností modelů a nebo menší popularitou závodních předloh mezi dráhovými modeláři, ale trucky nejsou na běžném programu jak ježdění, tak na diskusních forech a v recenzích.
Předloha modelu a jezdec

Skutečný truck, který je předlohou modelu se zúčastnil závodů v roce 2000.



Samotný jezdec má za sebou velmi úspěšnou kariéru jak na dvou kolech – motocykly, tak mezi trucky. Byl pětinásobným vítězem evropského šampionátu tahačů a s tímto vozem skončil v roce 2000 celkově pátý.



Model:
V současné době je v podstatě jediným výrobcem src modelů závodních trucků firma Fly / GB Track, která nabízí modely čtyř značek – Mercedes, M.A.N., SISU a Buggyra.

Z této kategorie je i mnou pořízený model trucku. Mercedes – Benz Atego BP Vanellus č.8 ETRC 2000, jezdec Steve Parrish. Katalogové číslo TRUCK21 (model s označením TRUCK21L disponuje světly). Model je vyprodaný.





Nejedná se sice o žádnou žhavou novinku, ale protože si myslím, že všechny trucky jsou na tom velmi podobně a neprodělaly zas tak výrazný vývoj, má smysl i o něm napsat pár řádků.
Samotný model má tyto rozměry (uvádím je proto, aby si každý mohl udělat porovnání s běžným závodním autem):

Rozměry modelu:
výška - 74 mm (s anténkou 83 mm)
šířka – 70 mm
délka – 154 mm
rozvor – 102 mm
světlá výška – 4 mm
Hmotnost – 140 g (pro srovnání Aston Martin od Scalextric má bez dovážení 93 g)

Model je osazen motorem Fly, převod je typu Inline s poměrem 10:28 . Zadní osa o průměru 2,38 mm je osazena v kovových ložiscích. Zadní pneu jsou jako u skutečného trucku dvojité s lehkým vzorkem a na omak jsou tvrdší. Mají průměr 26 a šířku 9 mm kus. Obě pneu jsou na jednom disku.



Přední pneu mají průměr 26 mm a šířku 9 mm (jsou stejné jako zadní).
Za motorem pod převodem je umístěn obdélníkový magnet. Vodítko je opatřeno měděnými kartáčky a je odpruženo měkkou pružinkou.



Jelikož mnou zakoupený model je tzv. z druhé ruky, byl na vodítku umístěn distanční kroužek, který pomáhá udržet vodítko ve slotu. Důsledkem použití měkké pružinky bylo volně „poskakující“ vodítko a vypadávání modelu z dráhy.

Model má po mém soudu skvělou povrchovou úpravu – barva, obtisky i obrázek za kabinou jsou přímo ukázkové. Stejně dobře vypadají i disky kol





Trochu „hračkovitě“ a schematicky naopak působí prostor za kabinou, kde je u skutečného trucku vidět pohonná jednotka a vše s ní související.







Tato „hračkovitost“ je asi daní za jednodušší a levnější výrobu této velmi členité a viditelné části, jejíž hlavní funkcí je v tomto případě zakrýt pohled pod kapotu. Naopak příznivci kokpitů budou spokojeni. Např. ochranná mřížka u jezde působí velmi věrohodně.



Jízdní vlastnosti:
Jízdní vlastnosti byly testovány na dráze Carrera Evolution se zdrojem a ovladači této řady. Model má horší akceleraci i dobrždění. Nejsem schopen říci nakolik je to dáno hmotností modelu, motorem a převodem a nakolik je na vině ovladač. I přes magnet pod převodem je model velmi lehký na zadek a v zatáčce jde do smyku, někdy až na doraz. Vodítko zůstává ve slotu, ale auto se přetáčí skoro kolmo ke dráze a ani vybuzení motoru na maximum ho nevrací zpět do jízdy. Překvapivě nemá model tendenci k převracení na „boudu“.

Drobným nedostatkem, s malinkým vlivem na jízdu, byla výška výlisku, pro uchycení na podstavec, na podvozku. Auto velmi lehce a jenom občas škrtalo o troleje. Zkrácením o cca 2m byl problém jednoduše vyřešen.

Model by si asi na závody vyžádal tuning – nevím, jak moc trucky upravují v Krušnohorském poháru. Osobně bych vyměnil (a vyměním) zadní pneu (s ohledem na rozměr asi něco z 1:24) a přidal lepší vodítko. A určitě by taky stálo za zkoušku vyměnit magnet za širší a umístit ho před motor a za nápravu přidat pár gramů na zatížení.

I přes výše uvedené nedostatky jsem s modelem maximálně spokojen. Abych pravdu řekl, tak jsem s ohledem na tvar čekal mnohem horší jízdní vlastnosti. Proto si dovolím znovu poznamenat – nebojte se trucků. Zpestříte si jimi jak závodní stáj, tak i samotné ježdění. A na Krušnohoru i zazávodíte – díky za to.



Článek napsal:
Vítek

P.S.: I cesty modelů jsou nevyzpytatelné. Nákup modelu z druhé ruky byl vlastně z ruky třetí. A tou první, věřte nebo ne, byla ruka Sutorova.
Komentáře
HWSlot dne February 02 2008 23:02:51
Super práce Vítku ! Díkes za fajne reportážičku smiley
Jen doplním svůj pohled. (I když už jsem po koupi nějakého kamionu pokukoval), tak si myslím, že se jednak nikdo kamionů nebojí a že není "obava z horších nebo špatných jízdních vlastností modelů a nebo menší popularitou závodních předloh mezi dráhovými modeláři, ale trucky nejsou na běžném programu jak ježdění, tak na diskusních forech a v recenzích", ale jen je to daný oblíbeností i skutečných aut. Líběj se mi LeMánovky, formule, GT, cesáky, rally,pak všechny cestovní motorky,pak dlouho nic a nakonec jako zajímavost kamion. A podle počtu malejch závodních autíček to vypadá, že tento náhled je většinovej.
Petr L dne February 03 2008 00:14:16
Vítku díky, je dobře, že jsi s truckem přišel. Možná jsou Trucky minoritní nejen proto, že asi nikdo neprodává set dráhy s Trucky, a ani jejich výroba není napříč celým spektrem výrobců, ale i proto, že jsou tak trochu velké a tím domů nepraktické.

Ale jako vše dobré, je jen otázkou času, kdy se to "rozjede".
Tomas Zednicek dne February 03 2008 08:07:02
Kompletní set s kamiony existuje. Je dokonce vybaven dvěma transformátory pro napájení každé drážky nezávisle na sobě. Mám jej v nabídce na webu "autodrahy.info" v sekci "SPECIALS".
Jirka dne February 03 2008 10:58:55
Trucky se mi na Krušnohoru vždycky líbily a bolí mě u srdce, když vidím jak při karambolu od nich odlétávají kousky výbavy. Dřív nebo později si je určitě pořídím. Na carreře s nimi bude jízda doma patrně bezproblémová.
sutor dne February 04 2008 09:30:50
Na Carreře to opravdu jde - zazávodit si ale s 2 trucky chce vnitřní i vnější krajnice v zatáčkách a ještě minimálně tak jednu rovinku za nimi. I pak je to docela maso, zrcátka si sundej raději ještě před jízdousmiley. Nedovedu si představit, jak si kamiony povedou na podstatně užší tra tvořené díly ze Scalextricu, tam je mezi nimi necelý centimetr...
Petr L dne February 18 2008 14:05:53
Pro doplnění níže link na test v Home Racing World
http://www.homeracingworld.com/GB_Trucks.htm
vitek dne February 18 2008 16:34:27
Díky za odkaz.
Ta fotka na konci obrazově dokumentuje tvrzení Sutora. Chce to širokou dráhu.
sutor dne February 18 2008 19:08:15
Jojo, vím o čem mluvím - oddělali jsme s dětmi doma na Carreře skoro na šrot 4 trucky (a to jsme měli k dispozici i ty krajnice). Ale stálo to za tosmiley, je to docela adrenalinová záležitost.
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

Zatím nikdo nehodnotil.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
82
82
Setkání Libošovice
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 19
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio