|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
|
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Race truck Mercedes Benz Atego, aneb nebojte se trucků |
| |
| O tom, e vývoj motoristického sportu není uzavřená kapitola, jsme se cca před dvaceti lety mohli přesvědčit s nástupem závodů tahačů. I kdy dnení závodní pole je co do počtu značek relativně úzké Mercedes, Buggyra, M.A.N..Scania a Renault , tak samotnými závody proly i dalí značky. V prvopočátcích i Liaz, taky Tatra, DAF, Caterpillar, Sisu apod. Stejně tak se v průběhu času měnily soutění kategorie. A závody se staly pro výrobce nákladních automobilů propagační, prestiní a taky drahou záleitostí. Doba startu běných produkčních řad s minimálními úpravami je dávno pryč. A o startu aut, kterým těsně před závodem odpojili návěs, protoe řidič se v blízkém motorestu dozvěděl o závodu, se vypráví u jen legendy.
Dnení závodní trucky jsou sofistikované závodní stroje, připravované v profesionálních závodních stájích za pouití pičkových technologií. Je nutné také poznamenat, e se ani v této společnosti neztratili četí jezdci např. Martin Koloc, Frantiek Vojtíek, Stanislav Matějovský a nebo David Vrecký a ani české týmy. A společně s dalími psali historii závodů tahačů.
Snad je to dáno vyí cenou modelů (u v krabičkovém provedení), nebo obavou z horích nebo patných jízdních vlastností modelů a nebo mení popularitou závodních předloh mezi dráhovými modeláři, ale trucky nejsou na běném programu jak jedění, tak na diskusních forech a v recenzích.
Předloha modelu a jezdec
Skutečný truck, který je předlohou modelu se zúčastnil závodů v roce 2000.
Samotný jezdec má za sebou velmi úspěnou kariéru jak na dvou kolech motocykly, tak mezi trucky. Byl pětinásobným vítězem evropského ampionátu tahačů a s tímto vozem skončil v roce 2000 celkově pátý.
Model:
V současné době je v podstatě jediným výrobcem src modelů závodních trucků firma Fly / GB Track, která nabízí modely čtyř značek Mercedes, M.A.N., SISU a Buggyra.
Z této kategorie je i mnou pořízený model trucku. Mercedes Benz Atego BP Vanellus č.8 ETRC 2000, jezdec Steve Parrish. Katalogové číslo TRUCK21 (model s označením TRUCK21L disponuje světly). Model je vyprodaný.
Nejedná se sice o ádnou havou novinku, ale protoe si myslím, e vechny trucky jsou na tom velmi podobně a neprodělaly zas tak výrazný vývoj, má smysl i o něm napsat pár řádků.
Samotný model má tyto rozměry (uvádím je proto, aby si kadý mohl udělat porovnání s běným závodním autem):
Rozměry modelu:
výka - 74 mm (s anténkou 83 mm)
ířka 70 mm
délka 154 mm
rozvor 102 mm
světlá výka 4 mm
Hmotnost 140 g (pro srovnání Aston Martin od Scalextric má bez dováení 93 g)
Model je osazen motorem Fly, převod je typu Inline s poměrem 10:28 . Zadní osa o průměru 2,38 mm je osazena v kovových loiscích. Zadní pneu jsou jako u skutečného trucku dvojité s lehkým vzorkem a na omak jsou tvrdí. Mají průměr 26 a ířku 9 mm kus. Obě pneu jsou na jednom disku.
Přední pneu mají průměr 26 mm a ířku 9 mm (jsou stejné jako zadní).
Za motorem pod převodem je umístěn obdélníkový magnet. Vodítko je opatřeno měděnými kartáčky a je odprueno měkkou pruinkou.
Jeliko mnou zakoupený model je tzv. z druhé ruky, byl na vodítku umístěn distanční krouek, který pomáhá udret vodítko ve slotu. Důsledkem pouití měkké pruinky bylo volně poskakující vodítko a vypadávání modelu z dráhy.
Model má po mém soudu skvělou povrchovou úpravu barva, obtisky i obrázek za kabinou jsou přímo ukázkové. Stejně dobře vypadají i disky kol
Trochu hračkovitě a schematicky naopak působí prostor za kabinou, kde je u skutečného trucku vidět pohonná jednotka a ve s ní související.
Tato hračkovitost je asi daní za jednoduí a levnějí výrobu této velmi členité a viditelné části, její hlavní funkcí je v tomto případě zakrýt pohled pod kapotu. Naopak příznivci kokpitů budou spokojeni. Např. ochranná mříka u jezde působí velmi věrohodně.
Jízdní vlastnosti:
Jízdní vlastnosti byly testovány na dráze Carrera Evolution se zdrojem a ovladači této řady. Model má horí akceleraci i dobrdění. Nejsem schopen říci nakolik je to dáno hmotností modelu, motorem a převodem a nakolik je na vině ovladač. I přes magnet pod převodem je model velmi lehký na zadek a v zatáčce jde do smyku, někdy a na doraz. Vodítko zůstává ve slotu, ale auto se přetáčí skoro kolmo ke dráze a ani vybuzení motoru na maximum ho nevrací zpět do jízdy. Překvapivě nemá model tendenci k převracení na boudu.
Drobným nedostatkem, s malinkým vlivem na jízdu, byla výka výlisku, pro uchycení na podstavec, na podvozku. Auto velmi lehce a jenom občas krtalo o troleje. Zkrácením o cca 2m byl problém jednodue vyřeen.
Model by si asi na závody vyádal tuning nevím, jak moc trucky upravují v Krunohorském poháru. Osobně bych vyměnil (a vyměním) zadní pneu (s ohledem na rozměr asi něco z 1:24) a přidal lepí vodítko. A určitě by taky stálo za zkouku vyměnit magnet za irí a umístit ho před motor a za nápravu přidat pár gramů na zatíení.
I přes výe uvedené nedostatky jsem s modelem maximálně spokojen. Abych pravdu řekl, tak jsem s ohledem na tvar čekal mnohem horí jízdní vlastnosti. Proto si dovolím znovu poznamenat nebojte se trucků. Zpestříte si jimi jak závodní stáj, tak i samotné jedění. A na Krunohoru i zazávodíte díky za to.
Článek napsal:
Vítek
P.S.: I cesty modelů jsou nevyzpytatelné. Nákup modelu z druhé ruky byl vlastně z ruky třetí. A tou první, věřte nebo ne, byla ruka Sutorova.
| |
| |
|
|
dne February 02 2008 23:02:51
Super práce Vítku ! Díkes za fajne reportáičku
Jen doplním svůj pohled. (I kdy u jsem po koupi nějakého kamionu pokukoval), tak si myslím, e se jednak nikdo kamionů nebojí a e není "obava z horích nebo patných jízdních vlastností modelů a nebo mení popularitou závodních předloh mezi dráhovými modeláři, ale trucky nejsou na běném programu jak jedění, tak na diskusních forech a v recenzích", ale jen je to daný oblíbeností i skutečných aut. Líběj se mi LeMánovky, formule, GT, cesáky, rally,pak vechny cestovní motorky,pak dlouho nic a nakonec jako zajímavost kamion. A podle počtu malejch závodních autíček to vypadá, e tento náhled je větinovej. |
dne February 03 2008 00:14:16
Vítku díky, je dobře, e jsi s truckem přiel. Moná jsou Trucky minoritní nejen proto, e asi nikdo neprodává set dráhy s Trucky, a ani jejich výroba není napříč celým spektrem výrobců, ale i proto, e jsou tak trochu velké a tím domů nepraktické.
Ale jako ve dobré, je jen otázkou času, kdy se to "rozjede". |
dne February 03 2008 08:07:02
Kompletní set s kamiony existuje. Je dokonce vybaven dvěma transformátory pro napájení kadé dráky nezávisle na sobě. Mám jej v nabídce na webu "autodrahy.info" v sekci "SPECIALS". |
dne February 03 2008 10:58:55
Trucky se mi na Krunohoru vdycky líbily a bolí mě u srdce, kdy vidím jak při karambolu od nich odlétávají kousky výbavy. Dřív nebo později si je určitě pořídím. Na carreře s nimi bude jízda doma patrně bezproblémová. |
dne February 04 2008 09:30:50
Na Carreře to opravdu jde - zazávodit si ale s 2 trucky chce vnitřní i vnějí krajnice v zatáčkách a jetě minimálně tak jednu rovinku za nimi. I pak je to docela maso, zrcátka si sundej raději jetě před jízdou. Nedovedu si představit, jak si kamiony povedou na podstatně uí tra tvořené díly ze Scalextricu, tam je mezi nimi necelý centimetr... |
dne February 18 2008 14:05:53
Pro doplnění níe link na test v Home Racing World
http://www.homeracingworld.com/GB_Trucks.htm |
dne February 18 2008 16:34:27
Díky za odkaz.
Ta fotka na konci obrazově dokumentuje tvrzení Sutora. Chce to irokou dráhu. |
dne February 18 2008 19:08:15
Jojo, vím o čem mluvím - oddělali jsme s dětmi doma na Carreře skoro na rot 4 trucky (a to jsme měli k dispozici i ty krajnice). Ale stálo to za to, je to docela adrenalinová záleitost. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
41
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 11
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|