|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Přepravní kufřík pro mladého automodeláře - II. část |
| |
| První část článku zde
Horní strana kufříku bude velmi namáhána, protoe na ní bude připevněno ucho, za které budeme vlastně nai krabici nosit. Proto je vhodné zevnitř tuto stranu zesílit jetě jednou vrstvou. Pomohl jsem si Chemoprénem. Na dalí fotografii můeme vidět, e horní strana je ze 4 vrstev.
Nyní je potřeba vyrobit dělící přepáku, která nám vnitřní prostor kufru vertikálně rozdělí na dvě části. V levé části, která by neměla být uí ne 20 cm, bude prostor pro tři automodely v měřítku 1:24, pravá část bude pak slouit pro ovládač a drobný materiál. Přepáka je slepena ze tří vrstev a měla by jít těsně nasunout na místo vlepení.
Přepáku namaeme disperzním lepidlem, nebudeme pospíchat. Namaeme vechny tři strany a necháme pořádně zaschnou. Přepáka toti také plní funkci zpevnění kufru, aby se nerozjíděly horní a spodní stěna od sebe.
Vhodné je také zpevnění spoje vlepené přepáky rohovými smrkovými nebo borovými litami o průřezu 4x4 mm. Lepíme zásadně dvojím lepením a opět disperzním lepidlem Herkules nebo Pritt.
Takové lity budeme potřebovat i později.
Nyní je čas si v klidu vyrobit tři vyndavací destičky pro ukládání autodráhových modelů. Budou slepeny ze dvou vrstev. Delí bude mít komůrky vlnek orientovány podélně a kratí příčně. Kratí vrstva je mení o 5 mm na kadé straně, obě vrstvy jsou slepeny disperzním lepidlem a po dobu prosychání lepidla zatíeny na rovné ploe.
Po zaschnutí obou vrstev oblepíme boční hrany destičky natvarovanou kladívkovou čtvrtkou a tím docílíme zpevnění nosné části kadé destičky. Oblepíme pochopitelně oba konce.
Stejně tak oblepíme i podélné strany nosných desek. Prospěje to jejich pevnosti a ani estetický dojem není zanedbatelný. Stále lepíme disperzními lepidly.
Máme připraveny vechny tři desky a nyní je mono vyřezat do kadé z nich výřez pro vodítko. Pouití velmi ostrého noe je nutností, pouívám vylamovací nů pro řemeslníky a ocelové měřítko, podle kterého řeu. Zářez je dlouhý asi 4 cm aby deska vyhověla modelů v měřítku 1:32 i 1:24. Také si můeme vyměřit a označit ryskami umístění litiček, na kterých bude model leet, aby se nedotýkal pneumatikami podloky a tím se neomačkala kolečka z mechové gumy.
Podloné litičky vyrobím ze zbytků tvrdí balzy o tlouce asi 3 mm a ířce 5 mm. Délka litičky je o dva centimetry mení ne je ířka destičky.
V tomto případě je vhodné pouití lepidla Chemoprén Extrém. Lepení je pak rychlé a spolehlivě pevné.
Na středovou přepáku a na boční stěnu je potřeba přilepit lyiny z dřevěných hranolků 4x4 mm, na které budeme desky pokládat a zároveň můeme desky lehce podle potřeby vyjmou. Rozestupy mezi jednotlivými lyinami volíme podle potřeby, jaké modely budeme přepravovat.
Pohled na lyiny, které jsme vlepili na námi vybrané pozice. Doufám, e nemusí zdůrazňovat, e by se pozice měly shodovat na obou protilehlých stranách.
Jetě dva pohledy na vloené desky do kufříku.
Nyní je potřeba ořezat vnějí strany kufříku, které by se mohly manipulací pokodit. Důleité je, aby břit noíku byl velmi ostrý. Zamezíme tím tomu, aby se lepenka sevýkala.
Dalím postupným krokem je vyztuení a zpevnění hran kufříku. To provedeme polepením rohů a obnaených hran kladívkovou čtvrtkou, kterou nařezáváním natvarujeme do potřebného profilu. Lepíme Herkulesem nebo jiným disperzním lepidlem.
Pohled na oblepené víko kufříku.
Nezapomeneme i na vnitřní hrany kufru, plní to i estetickou funkci.
Připravíme si materiál na čtyři noičky, které budeme muset přilepit na spodní stranu naí krabice. Noičky jsou nutné u proto, e na spodní straně budeme mít zajitění víka.
Kadá noička je ze tří vrstev o rozměrech 2x4 cm. Po vyschnutí kadou z nich přilepíme na vyměřené pozice na spodní stěnu.
Myslím, e se nic nepokazí, kdy nehezkou lepenku noiček schováme do nějakého obalu, v naem případě opět z kladívkové čtvrtky. Narýsujeme si rozbalený tvar pro čtyři noičky a narýhujeme, aby la čtvrtka dobře ohýbat.
Kadou noičku si polepíme jedním obalem a hned to vypadá lépe.
Je vhodné vyuít volný prostor v kufru i na uloení drobných součástek. Proto si vyrobíme mení uplíček z pěti dílů.
Vech pět stěn mezi sebou slepíme Chemoprénem natupo.
Opět vyuijeme kladívkovou čtvrtku na vyztuení hran a rohů uplíčku.
Připravíme si úchytky na budoucí monost nainstalování ucha pro pohodlnějí noení naeho kufru. K tomu nám poslouí drát z výpletu jízdního kola, který naohýbáme podle obrázku.
Na horní straně si rozměříme umístění úchytek pro moné ucho, vzdálenosti jsou individuální podle velikosti dlaně toho, kdo kufřík bude nosit.
Prořízneme vechny 4 vrstvy horní stěny vylomeným kouskem čepele vylamovacího noe. Úchytky prostrčíme zvnitřku zářezy skrze horní stěnu.
Z vnitřní strany zajistíme úchytky pořádným vylepením Chemoprénem. Tím by mělo být zajitěno, e nevyklouznou dovnitř kufru.
Neméně je důleité zabezpečení víka proti otevření. K tomu nám zcela vyhoví suchý zip. Na spodní stranu přilepíme kousek zipu s filcem a na víko delí pásek s háčky. Lepíme důkladně Chemoprénem. V místě lepení pásku s háčky tyto háčky seřízneme vylamovacím noem, aby nepřekáely při lepení.
Tím je v podstatě kufřík hotov. Pochopitelně povrchová úprava je na kadém z vás. Nebudu se jí tady zabývat, ale v budoucnu mohu vystavit pár fotografií, jak jsem si s tím poradil já. Také výrobu ucha nechávám na vůli zájemce. Celý tento návod bude mono stáhnout ve formátu PDF na stránkách http://www.tom59herder.com/download.php.
Přeji bezproblémovou stavbu a inspiraci pro dalí úpravy.
Článek napsal:
Tomá Herder
| |
| |
|
|
dne February 13 2008 22:32:26
Bezva Tome, e nás opět bombarduje svými návody a nápady a u zde anebo na svých stránkách. I kdy nepostavím ve co vymyslí, pravidelně z toho aspoň část uplatním ve své modelařině. |
dne February 14 2008 00:02:52
Jako "papírák" asnu.
Od stavby podobných boxů jsem u dávno upustil. Podle mých zkueností to moc nevydrí a práce je s tím nad hlavu. A i kdy papír miluju, tak jsem na src autíčka koupil kufr v OBI (papírácký plastový box se v Liboovicích neosvědčil a zůstal jen na papírové modely).
Ale moná je to jen tím, e čím jsem starí, tím jsem pohodlnějí.
Jen na okraj. Zkuste cestovat na závody s F15 v 1:33, s Dragon Wagonem v 1:25 a nebo s modelem kostela v Potorné. To je cesta za autodráhou s x modely procházkou v rajské zahradě. |
dne February 14 2008 06:13:13
No koukám jak blázen kam a jsi doel. Můj prvotní záměr, pouít odnosný box na pivo, byl motivován jen jako jednoduchá pomůcka pro první cestování s modely. Tento tvůj kufřík vydrí, při dobrém zacházení, jistě déle. K mému návodu přidám odkaz i na tento tvůj návod. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
20
Pohár SCALEXTRIC 3. závod
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 31
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|