|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Nejplacatějí rally speciál - BMW M1 od Fly Car Model (1) |
| |
| Mezi veleúspěné značky rallye sportu posledních 30 let určitě BMW nepatří, i kdy dvou vítězství přeci jen dosáhli.
V roce 1973 byl nasazován vůz BMW 2002Tii, se kterým vyhrál Rakouskou rallye Achim Warmbold (zajímavějím jménem je navigátor vítězné posádky, kterým byl Jean Todt, slavný to éf Ferrari F1 teamu s Michaelem Schumacherem).
Pak se oficiální účast BMW přeruila na dlouhých 13 let, kdy v letech 1987-1990 ve WRC soutěil vůz M3. I ten si připsal jedno vítězství, a to hned v roce 1987, kdy dosáhl vítězství na Rallye Korsika s posádkou Bernard Beguin Jean-Jacques Lenne. Jinak ale BMW jen paběrkovalo, a je obecně málo známé, e i jeden z nejhezčích sportovních speciálů, určený primárně na okruhy, a první auto s přídomkem M v továrním kódu, tedy BMW M1, mělo svoji rallye verzi. Pro příznivce autodráhy není pak nijak obtíné se k této verzi dostat, má ji totito v katalogu firma Fly, proslulý to výrobce kvalitních autodráhových modelů.
Já jsem se k tomuto BMW dostal víceméně náhodou, jeliko si na rallye auta vůbec nepotrpím. Na začátku byl nápad Pepina pořádat hradeckou rallye ligu, co znamená předevím pořídit si rallye auto, a pak to byla návtěva webu Ilpe s.r.o., distributora Fly v Česku. V akci tam byl nabízen právě model BMW M1 z rallye Korsika 1982, a to za 1080 Kč, co je vzhledem k průměrným cenám modelů tady velice sympatické, a nezadalo mi to obvyklý důvod k nákupu v Německu (kde stojí 40-42 EUR, bez potovného).
Původně jsem uvaoval o nějakém typickém WRC (Subaru, Citroen, Peugeot, Ford, Mitsubishi atd.), ale Pepinova nechtěná poznámka, e stačí, aby to mělo pilota a navigátora mne spolu s příjemnou cenou a slabostí pro krásné raločí tvary BMW M1 přesvědčila uvaovat o zakoupení právě tohoto autodráhového modelu.
Historie vzniku auta určeného pro závody skupiny 5, i jeho faktické neúčinkování v těchto závodech a následné nouzové vytvoření série Procar je dostatečně známá, a to i z článku na stránkách tohoto webu. O rallye verzi jsem ale nikdy neslyel, a proto jsem se pustil do hledání co nejvíce informací, přičem mi Internet opět jednou dobře poslouil.
Za celým projektem nestála mateřská společnost z Mnichova, ale francouzský soukromník Hughes de Chaunac (zakladatel týmu Oreca, známého i ze současných LeMans). S podporou francouzské pobočky BMW (BMW France) byly upraveny na rallye verzi pouhá dvě auta. Obě byly registrovány ve Francii, konkrétně ve Versailles, v roce 1981. Po dalí tři roky (1981-83) se účastnily vybraných domácích rallye (jako úplně první byla Rallye du Var 1981), a na světové úrovni se představily pouze dvakrát, na rallye Korsika v letech 1982 a 1983.
Při první účasti vůz řídil Bernard Darniche a navigátorem byl Alain Mahé, soutěili s číslem 10, a v červeno-bílo-zlatých barvách sponzorů Rothmans a Motul. Byla to velice zkuená posádka, nebo Darniche vyhrál na Korsice celkem pětkrát (75, 77, 78, 79, 81) a druhý skončil v roce 1976. Závod začali dobře, jeli na průběné třetí pozici, ale nedokončili pro poruchu převodovky. Vítězem se stal Jean Ragnotti na Renaultu 5 Turbo. Při druhém nasazení na světové úrovni, o rok později (1983) u vůz pilotoval Bernard Beguin (rok předtím skončil s Porsche 911 třetí, a v roce 1987 na Korsice vyhrál s BMW M3) a navigátorem byl Jean-Jacques Lenne. Soutěili s číslem 3, na voze ubyla zlatá barva i reklama cigaretám Rothmans, jinak převládající červeno-bílé zbarvení a nápisy Motul zůstali. Ale ani na druhý pokus BMW M1 závod nedokončil, tentokráte pro poruchu motoru, přitom opět měli na stupně vítězů. Nakonec ale první čtyři místa obsadili Lancie 037, a prvním byl Markku Alen. Ve francouzském ampionátu se BMW dařilo o něco lépe, dvakrát obsadili druhé místo, v rallye Lyon-Charbonierres ´83 a v Antibes rallye ´83.
Výsledky nebyly nijak oslňující, a pro pokračování v soutěích byly nutné dalí úpravy, ale to na těch u se v Mnichově nechtěli podílet (bylo to předci jen u 5 let od uvedení modelu M1). Z celkově 49-ti vyrobených závodních vozů BMW M+, tedy byly v rallye verzi pouhé dva. Kadopádně ale jeden těce překonatelný superlativ pro toto auto stále platí. Byl to nejirí vůz účastnící se závodů WRC, nebo se svými 1925mm byl o dobrých 155mm irí ne jiné WRC auta. O to víc je zajímavé jeho nasazení na Korsice, kde nemalá část rychlostních zkouek vede úzkými uličkami horských městeček.
Teoreticky vybaven vědomostmi o předloze jsem se těil na model. První dojem byl vskutku skvělý, červeno-bílo-zlaté zbarvení vozu sluí. Charakteristické vzezření přikrčeného dravce je taky v pořádku, model je skutečně hodně iroký a hodně nízký. Jeho rozměry a těitě ho tedy předurčují přímo z krabičky pro rychlé dráhy a velké zatáčky, kde určitě bude mít výhodu proti jiným rallye vozům (autodráha se nejezdí v úzkých uličkách).
K povinné výbavě patří magnet a taky cigaretové obtisky, ty jsou připevněné na spodní straně krabičky. Pro dokončení vozu v podobě z roku 1982 je pak nutné je standardní cestou (namáčením v teplé vodě) aplikovat na předepsaná místa. A nesmím zapomenout na netradiční dvě figurky, tedy netradiční vzhledem k obvyklému závodění BMW M1 například v sérii Procar, ale pochopitelně pro rallye je navigátor nezbytný. Základní podmínka pro Hradeckou rallye ligu se tedy tímto zdála být splněna, a já jsem model odkládal na poličku s tím, e ho o víkendu rozeberu, vyzkouím, prostě prověřím ho druhým pohledem.
Při montái na podstavec mně ale udeřil do očí první nesoulad. Zatímco v roce 1982 na rallye Korsika vůz řídil Bernard Darniche, a tak je to uvedeno i na podstavci, na dveřích modelu je natitěno jméno Bernarda Beguina. První, velmi závaná chyba, byla tedy zjitěna u při prvním pohledu, a jak to celé dopadlo s pohledem druhým, jak auto jezdí, jak vypadá uvnitř, jak odpovídá své předloze nebo jestli tam jsou anebo nejsou dalí příjemná, nebo nepříjemná překvapení, to u naleznete ve druhé části.
Článek napsal:
Marian
| |
| |
|
|
dne July 01 2008 21:35:46
Ahoj článek bezva ale myslím snad ani nemněl vyjít ivě si představuji jak na PS místo rallyových speciálů bude startovní pole spí připomínat závody GT_Leman.... |
dne July 01 2008 23:21:19
Moc pěkný článek.U se těím na pokračování. |
dne July 02 2008 08:31:03
To e si Fly s modelovostí nedělá moc hlavu je skutečnost, která se objevuje asi u vech jeho modelů. Pěkný článek, těím se na 2.díl. |
dne July 02 2008 08:59:31
Tedy, Květo, vzal jsi mi to z pusy - u jsem na něm začal tak před 14 dny dělat. Bohuel to není podle omezujících pravidel PS bůhvíjaké dělo, ta karoserie je oproti tvé Xsaře Pro nejen o víc ne polovinu těí, ale nevítězí ani placatostí. Podvozek je s uloením motoru sice totálně fixní, ale pořád je to lepí varianta ne stávající Porsche 911 - doufám, e tě v září aspoň trochu v rallye potrápím... |
dne July 02 2008 12:31:44
Moc pěkné počtení. A o M1 se nedá říct nic jiného. Hrozně rád bych ji někdy někde nečekaně potkal.
Asi bych si ten okamit zapsal do památníčku. |
dne July 02 2008 17:24:45
No Mitchi jenom mne překvapuje, e narozdíl od Porsche 911 ti tady nějak okruhový původ, malá světlost atd nevadí |
dne July 02 2008 18:55:25
Jen na okraj. Toto BMW M1 měli u Fly v katalogu u v roce 2005. Take to posuzujte i prizmatem 3 roky starého modelu.
Jinak pěkný článek. Díky za něj. Těím se na pokračování. |
dne July 02 2008 19:36:32
Pasuje do toho celé chasis slot-it porsche 956 ale samozřejmně na ps nepřístupné... je mi jasné e to bude i tak jezdit úplně super.... |
dne July 02 2008 20:26:58
Nemáte někdo obrázek rozebraného auta? vnitřek karoserie i chasis ? vdycky kdy vidím nějaké auto které neznám tak mi ten vnitřek zajímá, na první pohled tak nějak prozradí monosti úprav atd... |
dne July 03 2008 18:19:41
Vse bude v druhe casti. Zmereno i rozfoceno. V pondeli. |
dne July 03 2008 19:28:04
Květo, kdy vydrí do přítí návtěvy na dráze, můe si na něj i sáhnout . |
dne July 04 2008 07:25:58
To PetrL: Mluvil jsem obecně o M1 nikoliv jeho úpravě na Rally. Ostatně jak marián píe ádný eso to nebylo a výkonem ani jezdci také ne. Pořád si stojím za svým. |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
119
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 49
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|