AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 26 2024 05:31:20 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Narozeniny:
AVATARlukowicz
AVATARkuba s

ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Nejplacatější rally speciál - BMW M1 od Fly Car Model (2)
 
První část recenze jsem ukončil zděšením nad chybou při nátisku jména jezdce na dveře auta, kdy místo Bernarda Darniche byl uveden Bernard Beguin (který jel s vozem na Korsice v roce 1983, ne v roce 1982). Ještě víc to vadí v kombinaci se správným jménem jezdce na podstavci. Na druhý den jsem se proto pln podezření rozhodl začít zkoumat, jestli potisk auta odpovídá realitě.

První jsem si vzal k ruce obtisky, na kterých jsou loga Rothmans a Rohtmans Rallye. Je to nesmysl uvádět to takhle zvl᚝, ale ve spoustě evropských zemích nemůžete použít svastiku, ani když děláte extra věrný model techniky ze druhé světové války. Teď mne napadlo jak postupovat v případě, kdy americká letadla měla označení německých sestřelů pod kabinou právě ve tvaru svastiky :) ?



Tady mi nedá nepřidat jeden zajímavý příběh o xenofobním chování k historické skutečnosti (a tabáková reklama na autech je historická skutečnost) - v roce 1966 byl uveden do kin s velkou reklamou film "Battle of Britain", tedy Bitva o Británii o hrdinné obraně Anglie před německými nálety. Mimochodem Britové (za podpory i Čechoslováků) vyhráli. Všude po celém světě byl film propagován plakáty (internet ani trailery ještě nebyly) na kterých britský Spitfire sestřeluje německý bombardér, který se v plamenech řítí dolů. Pouze v bývalém západním Německu byl film v oficiální distribuci propagován plakátem, kde německý Messerschmidt sestřeluje britské letadlo.

Ale zpátky k obtiskům, jednoduše řečeno jsou nepoužitelné. Největším problémem je nedokonalý soutisk, kdy slovo Rally je v modrém rámečku se žlutým okrajem, a žlutý okraj rámeček nelemuje, a také růžová barva všech červených nápisů Rothmans. Nejlépe je to vidět v kontrastu s červenými pruhy na karoserii, stejná má být i červená nápisů Rothmans, ale je prostě růžová, snad je to dobře vidět na přiložených obrázkách.

Po obtiskách jsem si prohlížel tampoprint na kastli, a je rovněž odfláknut. Nápis Motul na bocích vozu je příliš velký, takže například je část písmena M zakryta černým potiskem blatníku, rovněž nápis Valeo je velký, takže jeho část je na blatníku, ale zejména je naprosto odfláknutá záď vozu. Tabulka rallye se startovním číslem je u Fly natisknuta přes nápis Rally Rothmans, navíc je ten nápis místo na zadním nárazníku pod ním. Ve skutečnosti ta tabulka vůbec nebyl na zadním nárazníku, ale vlevo nad ním. A jako závěrečnou perličku uvedu, že lamely kryjící zadní sklo nebyly černé ale červené.

Interiér vozu je naopak na vysoké úrovni, tady není co vytknout (po tom co jsou nároky relativně nízko). Výborné jsou poutací pásy, včetně detailních přezek, nehledal jsem jako měl Darniche přilbu, možná i ve skutečnosti byla tak fádní jak je v modelu :), hlavně ale tam při dvou figurkách jezdců není vidět.

Podvozek autodráhového auta už nemá být striktně historicky věrný, proto nejvíc zajímavé budou měřitelné údaje.

Průměr disku přední kolo - 13mm
Průměr disku zadní kolo - 13mm
Průměr kola předního (disk a pneumatika) - 19mm
Průměr kola zadního (disk a pneumatika) - 20mm
Šířka kola předního - 9,5 mm
Šířka kola zadního - 13 mm
Rozvor - 81 mm
Rozchod - 61 mm
Šíře podvozku v nejširší části vepředu za koly - 52 mm
Délka podvozku - 130 mm
Šíře podvozku mezi koly - 51 mm
Počet zubu pastorku - 11
Počet zubu talířového kola - 36
Rozměr talířového kola - 19 mm

Ještě rozměry smontovaného modelu:
Délka i se zadním spoilerem - 139,5 mm
Výška i se zadním spoilerem - 35 mm
Šířka i se zadním spoilerem - 63 mm

Motor je v postavení napříč (sidewinder), a je to standardní Fly, jehož bližší údaje jako jsou například otáčky neznám. Model je vybaven jedním magnetem, obdélníkového plochého tvaru, a je umístěn před motorem. Navíc je ale na podvozku vylisován držák kruhového tvaru, pravd2podobn2 na magnet (Fly používá magnet buď tvaru kruhu nebo ve tvaru obdélníku). Tento držák je 45mm umístněn před zadní magnet a je za přední osou. Kruhový magnet není součástí modelu, ale já jsem shodou okolností jeden měl doma. Vyzkoušel jsem a nedoporučuji. Auto s ním nejezdí nejlépe, proto ten držák bych vyzkoušel pouze na závaží. Krásně se tam hodí olověné pošácké plomby.





Přední osa mne zaujala svým výkyvným postavením na uchycení k podvozku. Není totižto uchycena v kruhovém držáku, ale elipsoidním držáku, takže je jí umožněn výkyvný pohyb nahoru a dolů. Zadní kola jsou omnoho širší než přední, a tato skutečnost (spolu s výkyvnou přední osou) je velmi důležitá pro samotnou jízdu na dráze. Nezapomínejme, že při převážně zadním pohonu autodráhových modelů, a při zatáčení vodítkem (resp. drážkou), jsou většinou přední kola "na ozdobu". U BMW M1 se široká zadní kola starají o lepší přenos hnací síly na povrch, než je tomu u užších kol, a výkyvná přední osa poskytuje daleko menší odpor při jízdě, nebo při překážce, nebo kvůli vůli v držáku se pohybuje jenom přední náprava, a ne celé auto.

Tolik teorie, následoval konečně test na dráze. Testovací dráhou byl můj domácí "plastový" okruh sestavený z Ites 74 a Faro 90 dílů. Vzhledem ke stáří Itesu (Vánoce 1978), křivosti plastu a rzi na vodících kolejnicích to věrně připomínalo rallye podmínky rozbitých silnic (jen kostky chyběli), na každém přechodu dílů to krásně hrkalo. Faro bylo naopak v pohodě, a ta část okruhu byla naopak "jako dálnice". BMW M1 od Fly jezdí jak z praku. Zejména mne uchvátili začátky rovinek a akcelerace, tady je nejlépe vidět výhoda širokých zadních pneumatik, model silně zabere a okamžitě jde do rychlosti. Kvůli své velikosti má samozřejmě problém v malých zákrutách, ale vše dohání svou akcelerací. Model je tedy vhodné provozovat na rychlých drahách s dlouhými rovinkami, ale i na technických drahách se kvůli akceleraci neztratí, jenom víc ustřeluje do boku v zákrutě.





BMW M1 je ale velmi netradiční rallye vůz a pro posouzení jeho možností v závodech Hradecké rallye ligy jsem se rozhodl ho porovnat s typickým zástupcem WRC, se Škodou Fabii WRC 2003 od Scalextricu, a to zejména kvůli 4WD, což je funkce, kterou má nyní spousta nových rallye 1:32 aut. Myslím tím pohon přední osy převodem od osy zadní.

Škodovka je značně kratší, o něco vyšší, obecně se jedná o malé auto. Srovnání je krásně vidět z fotografií aut i podvozků. Obě auta byly porovnávaný v jízdě s magnety, a v podstatě v krabičkovém nastavení. Upozorňuji, že Fabia je v provedení Scalextric Sport, má už tedy mít nadstandardní doplňky z krabičky, přinejmenším má Scalextric Sport motor. Nic to ale nepomohlo, fyzikální zákony platí na autodráze stejně jako u rallye.



BMW M1 je podstatně rychlejší, občas jde zadkem napřed, Fabia zase lépe sedí v Krátkých zatáčkách. Je to hezky jezdící auto, ale BMW M1 je z krabičky o třídu lepší (rychlejší a živější). Možná by Fabii pomohlo vyřazení převodu na přední osu, ale nízká masa modelu BMW je daleko lepší pro setrvačnost.

Nejplacatější rallye vůz historie by se tedy mohl celkem dobře prezentovat na autodráhových závodech, jízdní předpoklady na to má, ale ... S naprosto nevěrohodným výzorem exteriéru to není to BMW z rallye Korsika 1982 jak by mělo. Buď to bude hračka pro školní děti, ale pro závodní vůz, nebo pro rallye vůz do sbírky je jediné řešení. Tampoprint zbrousit a znovu udělat vůz tak, jak má být.

A co Hradecká liga? To ještě uvidíme, ale já už teď vím, že i když je M1 jízdními vlastnostmi výborný model, tak ji jaksi chybí WRC duch, je to okruhový dravec. Takže po zbroušení tampoprintu přijde na řadu některý z kabátu Procar série, a to buď Jim Beam, nebo Warsteiner, cena 1080 Kč je příznivá. A pro rallye už teď přemýšlím na Toyotou Celica.

Článek napsal:
Marian
Komentáře
Mitch dne July 08 2008 10:29:34
Zajimavý dodatek.
Osobně mě moc takové detailnosti co se týče potisků neberou, že by mě to nějak extra drásalo když tu a tam někomu na lince něco ulítne bokem nebo to není úplně ono, ale chápu rozhořčení sběratelů kteří touží po dokonalé replice 1/32.
Co ale chválim je rozbetlování podvozku včetně všech možných rozměrů a pak srovnání s klasickým novodobým modelem včetně společných fotografií. Přesný milimetrový rozměr je asi dosti výřečný, ale přímá konfrontační fotografie je podle mě výřečnější.
vitek dne July 08 2008 11:09:44
Velký dík za přesné rozměry smiley

To Marian Nevím, jestli jsi četl článek na tomto foru Nascar ne Procar. Tam hodnocení zpracování BMW M1 vyznívá mnohem lépe. Ale věř mi, že pokud vypiplᚠauto k dokonalosti po stránce exteriéru, bude Ti líto ho postavit na dráhu.
Marian dne July 08 2008 15:56:27
Cetl jsem ten clanek. Jenom kdyz srovnam kvalitu potisku (bez prihlednuti na faktickou vernost) modelu co mam doma, a to je Slot.it, Scalextric, Fly, tak prave ta Skoda Fabia ma kvalitu potisku o dve tridy lepsi. Fly ma podobne technologicke problemy s potiskem jako u BMW M1 i u modelu BMW 3,5 CSL. Oba mam doma, a vykazuji shodne znaky chyb v technologii potisku. Potisk je posunutej, prekryva se, atd.
vitek dne July 08 2008 19:02:55
To Marian Nenarazil jsi náhodou při hledání na netu na informaci o rozměrech používaných pneumatik u Procaru? Na některých fotkách vypadají přesně jak jsi je tady změřil - disky stejné, zadní větší, přední menší. Ale na jiných vypadají obě stejné. On je problém v tom, že auto je velmi často foceno z předobočního pohledu a ten zkresluje a rozdíl, který je v reálu jeden dva palce je na fotce prakticky neregistrovatelný.

Nezůstaly někomu z Vás v rámci těch úprav a přestaveb přední a zadní kola - disky + pneu. Koupil bych. Hlavně ty zadní smiley
Jirka dne July 09 2008 21:08:35
Díky za pěkný článek. Jestli mohu zhodnotit z hlediska závodníka na dřevě, tak BMV M1 obsadila na poslední šestihodinovce oldtimerů v Mostě první dvě místa ale je pravdou, že obě dvě neměla původní podvozek Fly ale slot. it. Jejich tvar karoserie a rozložení hmotnosti je pro závody velmi dobré. A naopak s Fabií mám vlastní zkušenost, že i po vytunění jsme ji nikdy nenaučili pořádně jezdit. Vysoké těžiště a krátký rozvor jsou nevýhodou nejen pro plastové ale i dřevěné dráhy.
Marian dne July 10 2008 10:18:45
205/55VR16 jsou predni pneumatiky a 225/50VR16 jsou zadni pneumatiky. T.j. zadni jsou sirsi, ale ne o tolik, jako je ma Fly.
vitek dne July 10 2008 14:10:02
Díky. To by podle Fly musely mít zadní pneu v reálu šířku 416 mm a přední 304mm. smiley Ale průměr disku jim sedí.
vitek dne July 15 2008 17:55:26
Domnívám se, že nasazení tohoto vozu do rally závodů je trochu účelové využití možnosti "nasadit auto se dvěma panáčky z nichž jeden si čte v knížce".
Marian tu neuvádí světlou výšku modelu, ale odhaduji, že bude něco přes dva mm. Např. Toyota Celica od TeamSlotu, což je vyloženě rally auto, má světlou výšku pod motorem 4mm. Ale podvozek natvarován tak, že výška karoserie na bocích už je 7mm. A jelikož má i inline převod a dlouhý motor, celý prostor s posádkou je až nad motorem. Výška auta je 41mm. Počítám, že těžiště modelu je víc než o centimetr výš než u tohoto BMW. I když šířkou 59mm a rozvorem 79mm se mu značně blíží.
Petr L dne July 15 2008 18:13:25
Pokud takové auto jezdilo rally a splňuje pravidla o minimální světlosti podvozku, tak co s tím Vítku naděláš?
vitek dne July 15 2008 18:26:47
Já s tím nic nechci dělat. Jen jsem chtěl doplnit o srovnání s dalším rally autem.
kmasita napsal (dne July 01 2008 21:35:46)
Ahoj článek bezva ale myslím snad ani nemněl vyjít. Živě si představuji jak na PS místo rallyových speciálů bude startovní pole spíš připomínat závody GT_Leman....
A to vystihuje vše.
Marian dne July 15 2008 18:49:32
Kazde soutezeni je ucelove. Ucelem je co nejlepe uspokojit svoje potreby. Pokud je potrebou zvitezit, pak BMW M1 je vybornym zakladem, navic s "dvema" jezdci i historicky splnuje podminky.
sutor dne July 15 2008 18:58:18
Pánové, debata je to sice hezká, ale je nutné si uvědomit, že minimálně polovina komerčních aut má co do modelovosti hodně daleko ke své původní předloze a o zachování reálných rozměrů dílů s ohledem na optimalizaci jízdních vlastností příliš neusilují (např. Maserati MC 12 atd.). Proč by tedy zrovna vozy rallye měly být výjimkou...
Vývoj se zastavit nedá a je jen logické, že většina lidí nakonec bude volit model, který bude ve startovním poli konkurenceschopný a to BMW M1 určitě je. Jestliže vyhovuje pravidlům pro rallye vozy (a to vyhovuje - viz výše), byl by jeho zákaz stejně absurdní anachronismus jako středověký výnos papeže, který označil použití kuše jako zbraně za nerytířské (také s nulovým úspěchem).
group b dne November 15 2008 19:18:11
tento článek mě motivoval ke koupi tohoto modelu. Zabývám se rally skupinou B, kam je i M1 zařazována, i když to není úplně přesná pravda.
K předchozímu textu mám dvě informace. Není mi přesně známo, že by byly vyrobeny dva vozy. Rally du Var jel Darniche se stejným vozem jako Korsiku a s tím samým jel i Beguin, takže druhý by sloužil jen na nějaké testy. Jestliže si autor článku našel různé info a fotky, podle kterých posuzoval model, zapoměl na jednu podstatnou věc : Darnicheův stroj v barvách Rothmans měl opravená zadní světla, která se nepodobala žádné jiné M1.
group b dne May 25 2009 10:43:25
tak auto už mám dávno doma a odekálovaný. Dekály jsem si musel udělat nový. Světla jsem nechal jakou u sériovky. Stejně dřepí na podložce a moc si nazajezdí smiley
Vložil bych i fotku, kdybych přišel na to jak smiley
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

Zatím nikdo nehodnotil.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
03
03
Pohár SCALEXTRIC 1. závod
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 12
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio