|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
| |
|
|
|
|
|
|
| Nejplacatějí rally speciál - BMW M1 od Fly Car Model (2) |
| |
| První část recenze jsem ukončil zděením nad chybou při nátisku jména jezdce na dveře auta, kdy místo Bernarda Darniche byl uveden Bernard Beguin (který jel s vozem na Korsice v roce 1983, ne v roce 1982). Jetě víc to vadí v kombinaci se správným jménem jezdce na podstavci. Na druhý den jsem se proto pln podezření rozhodl začít zkoumat, jestli potisk auta odpovídá realitě.
První jsem si vzal k ruce obtisky, na kterých jsou loga Rothmans a Rohtmans Rallye. Je to nesmysl uvádět to takhle zvlá, ale ve spoustě evropských zemích nemůete pouít svastiku, ani kdy děláte extra věrný model techniky ze druhé světové války. Teď mne napadlo jak postupovat v případě, kdy americká letadla měla označení německých sestřelů pod kabinou právě ve tvaru svastiky :) ?
Tady mi nedá nepřidat jeden zajímavý příběh o xenofobním chování k historické skutečnosti (a tabáková reklama na autech je historická skutečnost) - v roce 1966 byl uveden do kin s velkou reklamou film "Battle of Britain", tedy Bitva o Británii o hrdinné obraně Anglie před německými nálety. Mimochodem Britové (za podpory i Čechoslováků) vyhráli. Vude po celém světě byl film propagován plakáty (internet ani trailery jetě nebyly) na kterých britský Spitfire sestřeluje německý bombardér, který se v plamenech řítí dolů. Pouze v bývalém západním Německu byl film v oficiální distribuci propagován plakátem, kde německý Messerschmidt sestřeluje britské letadlo.
Ale zpátky k obtiskům, jednodue řečeno jsou nepouitelné. Největím problémem je nedokonalý soutisk, kdy slovo Rally je v modrém rámečku se lutým okrajem, a lutý okraj rámeček nelemuje, a také růová barva vech červených nápisů Rothmans. Nejlépe je to vidět v kontrastu s červenými pruhy na karoserii, stejná má být i červená nápisů Rothmans, ale je prostě růová, snad je to dobře vidět na přiloených obrázkách.
Po obtiskách jsem si prohlíel tampoprint na kastli, a je rovně odfláknut. Nápis Motul na bocích vozu je příli velký, take například je část písmena M zakryta černým potiskem blatníku, rovně nápis Valeo je velký, take jeho část je na blatníku, ale zejména je naprosto odfláknutá záď vozu. Tabulka rallye se startovním číslem je u Fly natisknuta přes nápis Rally Rothmans, navíc je ten nápis místo na zadním nárazníku pod ním. Ve skutečnosti ta tabulka vůbec nebyl na zadním nárazníku, ale vlevo nad ním. A jako závěrečnou perličku uvedu, e lamely kryjící zadní sklo nebyly černé ale červené.
Interiér vozu je naopak na vysoké úrovni, tady není co vytknout (po tom co jsou nároky relativně nízko). Výborné jsou poutací pásy, včetně detailních přezek, nehledal jsem jako měl Darniche přilbu, moná i ve skutečnosti byla tak fádní jak je v modelu :), hlavně ale tam při dvou figurkách jezdců není vidět.
Podvozek autodráhového auta u nemá být striktně historicky věrný, proto nejvíc zajímavé budou měřitelné údaje.
Průměr disku přední kolo - 13mm
Průměr disku zadní kolo - 13mm
Průměr kola předního (disk a pneumatika) - 19mm
Průměr kola zadního (disk a pneumatika) - 20mm
ířka kola předního - 9,5 mm
ířka kola zadního - 13 mm
Rozvor - 81 mm
Rozchod - 61 mm
íře podvozku v nejirí části vepředu za koly - 52 mm
Délka podvozku - 130 mm
íře podvozku mezi koly - 51 mm
Počet zubu pastorku - 11
Počet zubu talířového kola - 36
Rozměr talířového kola - 19 mm
Jetě rozměry smontovaného modelu:
Délka i se zadním spoilerem - 139,5 mm
Výka i se zadním spoilerem - 35 mm
ířka i se zadním spoilerem - 63 mm
Motor je v postavení napříč (sidewinder), a je to standardní Fly, jeho blií údaje jako jsou například otáčky neznám. Model je vybaven jedním magnetem, obdélníkového plochého tvaru, a je umístěn před motorem. Navíc je ale na podvozku vylisován drák kruhového tvaru, pravd2podobn2 na magnet (Fly pouívá magnet buď tvaru kruhu nebo ve tvaru obdélníku). Tento drák je 45mm umístněn před zadní magnet a je za přední osou. Kruhový magnet není součástí modelu, ale já jsem shodou okolností jeden měl doma. Vyzkouel jsem a nedoporučuji. Auto s ním nejezdí nejlépe, proto ten drák bych vyzkouel pouze na závaí. Krásně se tam hodí olověné poácké plomby.
Přední osa mne zaujala svým výkyvným postavením na uchycení k podvozku. Není totito uchycena v kruhovém dráku, ale elipsoidním dráku, take je jí umoněn výkyvný pohyb nahoru a dolů. Zadní kola jsou omnoho irí ne přední, a tato skutečnost (spolu s výkyvnou přední osou) je velmi důleitá pro samotnou jízdu na dráze. Nezapomínejme, e při převáně zadním pohonu autodráhových modelů, a při zatáčení vodítkem (resp. drákou), jsou větinou přední kola "na ozdobu". U BMW M1 se iroká zadní kola starají o lepí přenos hnací síly na povrch, ne je tomu u uích kol, a výkyvná přední osa poskytuje daleko mení odpor při jízdě, nebo při překáce, nebo kvůli vůli v dráku se pohybuje jenom přední náprava, a ne celé auto.
Tolik teorie, následoval konečně test na dráze. Testovací dráhou byl můj domácí "plastový" okruh sestavený z Ites 74 a Faro 90 dílů. Vzhledem ke stáří Itesu (Vánoce 1978), křivosti plastu a rzi na vodících kolejnicích to věrně připomínalo rallye podmínky rozbitých silnic (jen kostky chyběli), na kadém přechodu dílů to krásně hrkalo. Faro bylo naopak v pohodě, a ta část okruhu byla naopak "jako dálnice". BMW M1 od Fly jezdí jak z praku. Zejména mne uchvátili začátky rovinek a akcelerace, tady je nejlépe vidět výhoda irokých zadních pneumatik, model silně zabere a okamitě jde do rychlosti. Kvůli své velikosti má samozřejmě problém v malých zákrutách, ale ve dohání svou akcelerací. Model je tedy vhodné provozovat na rychlých drahách s dlouhými rovinkami, ale i na technických drahách se kvůli akceleraci neztratí, jenom víc ustřeluje do boku v zákrutě.
BMW M1 je ale velmi netradiční rallye vůz a pro posouzení jeho moností v závodech Hradecké rallye ligy jsem se rozhodl ho porovnat s typickým zástupcem WRC, se kodou Fabii WRC 2003 od Scalextricu, a to zejména kvůli 4WD, co je funkce, kterou má nyní spousta nových rallye 1:32 aut. Myslím tím pohon přední osy převodem od osy zadní.
kodovka je značně kratí, o něco vyí, obecně se jedná o malé auto. Srovnání je krásně vidět z fotografií aut i podvozků. Obě auta byly porovnávaný v jízdě s magnety, a v podstatě v krabičkovém nastavení. Upozorňuji, e Fabia je v provedení Scalextric Sport, má u tedy mít nadstandardní doplňky z krabičky, přinejmením má Scalextric Sport motor. Nic to ale nepomohlo, fyzikální zákony platí na autodráze stejně jako u rallye.
BMW M1 je podstatně rychlejí, občas jde zadkem napřed, Fabia zase lépe sedí v Krátkých zatáčkách. Je to hezky jezdící auto, ale BMW M1 je z krabičky o třídu lepí (rychlejí a ivějí). Moná by Fabii pomohlo vyřazení převodu na přední osu, ale nízká masa modelu BMW je daleko lepí pro setrvačnost.
Nejplacatějí rallye vůz historie by se tedy mohl celkem dobře prezentovat na autodráhových závodech, jízdní předpoklady na to má, ale ... S naprosto nevěrohodným výzorem exteriéru to není to BMW z rallye Korsika 1982 jak by mělo. Buď to bude hračka pro kolní děti, ale pro závodní vůz, nebo pro rallye vůz do sbírky je jediné řeení. Tampoprint zbrousit a znovu udělat vůz tak, jak má být.
A co Hradecká liga? To jetě uvidíme, ale já u teď vím, e i kdy je M1 jízdními vlastnostmi výborný model, tak ji jaksi chybí WRC duch, je to okruhový dravec. Take po zbrouení tampoprintu přijde na řadu některý z kabátu Procar série, a to buď Jim Beam, nebo Warsteiner, cena 1080 Kč je příznivá. A pro rallye u teď přemýlím na Toyotou Celica.
Článek napsal:
Marian
| |
| |
|
|
dne July 08 2008 10:29:34
Zajimavý dodatek.
Osobně mě moc takové detailnosti co se týče potisků neberou, e by mě to nějak extra drásalo kdy tu a tam někomu na lince něco ulítne bokem nebo to není úplně ono, ale chápu rozhořčení sběratelů kteří touí po dokonalé replice 1/32.
Co ale chválim je rozbetlování podvozku včetně vech moných rozměrů a pak srovnání s klasickým novodobým modelem včetně společných fotografií. Přesný milimetrový rozměr je asi dosti výřečný, ale přímá konfrontační fotografie je podle mě výřečnějí. |
dne July 08 2008 11:09:44
Velký dík za přesné rozměry
To Marian Nevím, jestli jsi četl článek na tomto foru Nascar ne Procar. Tam hodnocení zpracování BMW M1 vyznívá mnohem lépe. Ale věř mi, e pokud vypiplá auto k dokonalosti po stránce exteriéru, bude Ti líto ho postavit na dráhu. |
dne July 08 2008 15:56:27
Cetl jsem ten clanek. Jenom kdyz srovnam kvalitu potisku (bez prihlednuti na faktickou vernost) modelu co mam doma, a to je Slot.it, Scalextric, Fly, tak prave ta Skoda Fabia ma kvalitu potisku o dve tridy lepsi. Fly ma podobne technologicke problemy s potiskem jako u BMW M1 i u modelu BMW 3,5 CSL. Oba mam doma, a vykazuji shodne znaky chyb v technologii potisku. Potisk je posunutej, prekryva se, atd. |
dne July 08 2008 19:02:55
To Marian Nenarazil jsi náhodou při hledání na netu na informaci o rozměrech pouívaných pneumatik u Procaru? Na některých fotkách vypadají přesně jak jsi je tady změřil - disky stejné, zadní větí, přední mení. Ale na jiných vypadají obě stejné. On je problém v tom, e auto je velmi často foceno z předobočního pohledu a ten zkresluje a rozdíl, který je v reálu jeden dva palce je na fotce prakticky neregistrovatelný.
Nezůstaly někomu z Vás v rámci těch úprav a přestaveb přední a zadní kola - disky + pneu. Koupil bych. Hlavně ty zadní |
dne July 09 2008 21:08:35
Díky za pěkný článek. Jestli mohu zhodnotit z hlediska závodníka na dřevě, tak BMV M1 obsadila na poslední estihodinovce oldtimerů v Mostě první dvě místa ale je pravdou, e obě dvě neměla původní podvozek Fly ale slot. it. Jejich tvar karoserie a rozloení hmotnosti je pro závody velmi dobré. A naopak s Fabií mám vlastní zkuenost, e i po vytunění jsme ji nikdy nenaučili pořádně jezdit. Vysoké těitě a krátký rozvor jsou nevýhodou nejen pro plastové ale i dřevěné dráhy. |
dne July 10 2008 10:18:45
205/55VR16 jsou predni pneumatiky a 225/50VR16 jsou zadni pneumatiky. T.j. zadni jsou sirsi, ale ne o tolik, jako je ma Fly. |
dne July 10 2008 14:10:02
Díky. To by podle Fly musely mít zadní pneu v reálu ířku 416 mm a přední 304mm. Ale průměr disku jim sedí. |
dne July 15 2008 17:55:26
Domnívám se, e nasazení tohoto vozu do rally závodů je trochu účelové vyuití monosti "nasadit auto se dvěma panáčky z nich jeden si čte v kníce".
Marian tu neuvádí světlou výku modelu, ale odhaduji, e bude něco přes dva mm. Např. Toyota Celica od TeamSlotu, co je vyloeně rally auto, má světlou výku pod motorem 4mm. Ale podvozek natvarován tak, e výka karoserie na bocích u je 7mm. A jeliko má i inline převod a dlouhý motor, celý prostor s posádkou je a nad motorem. Výka auta je 41mm. Počítám, e těitě modelu je víc ne o centimetr vý ne u tohoto BMW. I kdy ířkou 59mm a rozvorem 79mm se mu značně blíí. |
dne July 15 2008 18:13:25
Pokud takové auto jezdilo rally a splňuje pravidla o minimální světlosti podvozku, tak co s tím Vítku nadělá? |
dne July 15 2008 18:26:47
Já s tím nic nechci dělat. Jen jsem chtěl doplnit o srovnání s dalím rally autem.
kmasita napsal (dne July 01 2008 21:35:46)
Ahoj článek bezva ale myslím snad ani nemněl vyjít. ivě si představuji jak na PS místo rallyových speciálů bude startovní pole spí připomínat závody GT_Leman....
A to vystihuje ve. |
dne July 15 2008 18:49:32
Kazde soutezeni je ucelove. Ucelem je co nejlepe uspokojit svoje potreby. Pokud je potrebou zvitezit, pak BMW M1 je vybornym zakladem, navic s "dvema" jezdci i historicky splnuje podminky. |
dne July 15 2008 18:58:18
Pánové, debata je to sice hezká, ale je nutné si uvědomit, e minimálně polovina komerčních aut má co do modelovosti hodně daleko ke své původní předloze a o zachování reálných rozměrů dílů s ohledem na optimalizaci jízdních vlastností příli neusilují (např. Maserati MC 12 atd.). Proč by tedy zrovna vozy rallye měly být výjimkou...
Vývoj se zastavit nedá a je jen logické, e větina lidí nakonec bude volit model, který bude ve startovním poli konkurenceschopný a to BMW M1 určitě je. Jestlie vyhovuje pravidlům pro rallye vozy (a to vyhovuje - viz výe), byl by jeho zákaz stejně absurdní anachronismus jako středověký výnos papee, který označil pouití kue jako zbraně za nerytířské (také s nulovým úspěchem). |
dne November 15 2008 19:18:11
tento článek mě motivoval ke koupi tohoto modelu. Zabývám se rally skupinou B, kam je i M1 zařazována, i kdy to není úplně přesná pravda.
K předchozímu textu mám dvě informace. Není mi přesně známo, e by byly vyrobeny dva vozy. Rally du Var jel Darniche se stejným vozem jako Korsiku a s tím samým jel i Beguin, take druhý by slouil jen na nějaké testy. Jestlie si autor článku nael různé info a fotky, podle kterých posuzoval model, zapoměl na jednu podstatnou věc : Darnicheův stroj v barvách Rothmans měl opravená zadní světla, která se nepodobala ádné jiné M1. |
dne May 25 2009 10:43:25
tak auto u mám dávno doma a odekálovaný. Dekály jsem si musel udělat nový. Světla jsem nechal jakou u sériovky. Stejně dřepí na podloce a moc si nazajezdí
Vloil bych i fotku, kdybych přiel na to jak |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
108
Setkání Liboovice
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 9
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|