|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|
|
Narozeniny:
| |
|
|
|
|
|
|
| Vyzyvatel Porsche s krátkým dechem - Lancia LC2 (1. část) |
| |
| Část první, historie
Kdy jsem se rozhodl opráit svou starou autodráhu Ites (z roku 1978), aby i moje děti si mohli uít závodění ve dráce, tak první investice byla do rozíření dráhy. Jednoduchou cestou bylo zakoupení dalího veteránského setu, a kvůli ovladačům i napájecího a přechodového setu Faro. Dráha by tedy jaktak byla, ale závodit na ni mohli jen tři staré Itesy, které více drnčeli jako jeli. Musel jsem proto investovat do nového závoďáku, a coby naprostý neznalec trhu jsem nejdříve čerpal obecné informace o produktech z recenzí a diskusí na Internetu. Záhy jsem seznal, e autodráhový nadenci nejvíce skloňují jednu značku - Slot.it.
Rozhodl jsem se tedy právě pro vyzkouení modelu od této značky, a ze vech které byly k dispozici se mi nejvíce líbila Lancia LC2 ve lutém zbarvení. Neznalého historie mne zaujala právě ta barva, prostě se mi ta lutá líbila. Následovalo pak testování na dráze, a zděení nad neporovnatelnou rychlostí s Itesem i klepáním podvozku na kadém spoji jednotlivých dílů dráhy. Lancia la pak na půl roku do skříně a dráha přela dlouhotrvající rekonstrukcí. S vydáním červnové novinky od Slot.it, co je tovární, bílá Lancia LC2 v barvách Martini jsem se rozhodl tento model pořádně otestovat a přiblíit čtenářům nejen historii originálních vozů, ale i jeho plusy a mínusy jako autodráhového modelu.
Firma Lancia nebyla nováčkem závodů, a to jak rallye, tak okruhů, a dokonce byla historickým účastníkem série F1 v začátku 50. let, kdy jí éfoval Gianni Lancia. Posléze jí vlastnila skupina Italcementi, která značku skoro přivedla k bankrotu. Zachráncem se v roce 1969 stal Fiat, který při oivování kdysi úspěné značky vsadil na váeň vech Italů - sport. Nejdříve přili úspěchy v rallye (Fulvia a předevím úasný Stratos), a pak se značka vrátila i na okruhy, V letech 1979-81 s modelem Lancia Beta Monte Carlo získala třikrát po sobě titul ve své třídě v Mistrovství světa značek. S přezbrojováním v rallye na model Lancia 037 na počátku osmdesátých let se vedení společnosti rozhodlo dobýt i trůn v Le Mans, a rozhodlo o postupném vývoji závodního vozu skupiny C.
Na začátku vývoje stál model LC1, co byl spyder, vůz s otevřeným pilotním prostorem a s motorem vycházejícím z úspěného typu Beta Monte Carlo. Problémem byl jeho poloviční objem oproti zvykům v nové skupině C, a proto se musela Lancia poohlédnout v první řadě po novém motoru. Nehledala daleko, ve skupině Fiat se nacházel i jiný výrobce aut i motorů s obrovskými závodními zkuenostmi, navíc jeho pomoc jako dodavatele motorů vyuili u v začátcích u Stratosu. Ano, byl to Ferrari, kde pro potřeby vozu LC2 navrhli pouít 2,4l osmiválec s dvěma turbodmychadly. Na tuningu motoru se účastnil dalí známý závodní specialista firma Abarth (upravil motor na 3l, s výkonem 805 koní), a návrh asi byl svěřen firmě Gianpaula Dallary (nyní známého výrobce závodních monopostům, který se proslavil navrením Lamborghiny Miura). A tak v roce 1983 mohla Lancia konečně otevřeně vyzvat Porsche v souboji o vládce skupiny C a zejména o vítězství v prestiním závodě Le Mans. Tím vyzyvatelem byl pak model LC2, a tovární tým se po celou dobu aktivního účinkování (sezony 1983, 84, 85) prezentoval v barvách Martini, a oficiální název týmu byl Martini-Lancia.
Ne ve ale probíhalo tak, jak bylo zamýleno. V Le Mans se v roce 1983 postavili na startovní rot tři tovární vozy (s číslem 4 to byla čistě italská posádka Michelle Alboreto, Teo Fabi a Alessandro Nannini, s číslem 5 nastoupili Piercarlo Ghinzani, Hans Heyer, doplněný znovu Teo Fabim, a s číslem 6 zase Alessandro Nannini, Jean-Claude Andruet a Paolo Barilla), přičem v kvalifikaci prokázali svoji rychlost a zajeli celkem druhý (číslo 4), čtvrtý (číslo 5) a třináctý (číslo 6) nejrychlejí čas. Proti nim ale stála smečka vozů Porsche 956, a to nejenom obligátní tovární tým se třemi vozy, ale i spousta privátních týmů. Po 13 hodinách závodu bylo pro Lancii rozhodnuto - vechny tři vozy pro mechanické problémy byly nuceni odstoupit, a to nejdříve číslo 4 v kole 27, pak číslo 5 v kole 121 a nakonec i číslo 6 v kole 135. Porsche tak drtivě smeklo konkurenci, kdy z prvních deseti vozů v cíli bylo devět vozů Porsche. Na prvních dvou místech byl přitom tovární tým (vítězem byla posádka Vern Schuppan, Al Gilbert a Hurley Haywood), a jediný konkurent v desítce byl vůz Sauber C7 na devátém místě (a se ztrátou 33 kol na vítěze).
Pro rok 1984 Lancia nechala upravit motor a vylepit aerodynamiku, s cílem být jetě rychlejí. Odveta ale nemohla být stejně uspokojivá, nebo v roce 1984 Porsche nepřihlásili do závodů tovární tým, a tak konkurenci v Le Mans tvořili soukromé týmy s modely 956. Lancia se tak moná u dopředu cítila vítězem, a skutečně se jí ze začátku dařilo. V kvalifikaci toti oba tovární vozy (třetí vůz nejel jako tovární ale byl nasazen soukromým týmem Scuderia Jolly Club v barvách BP Residence Malardeau) zajeli nejrychlejí časy, kdy první byl vůz číslo 4, pilotován pak posádkou Bob Wollek a Alessandro Nannini, a druhý byl vůz číslo 5, s posádkou Paolo Barilla, Mauro Baldi a Hans Heyer. Lancia soukromého týmu se startovním číslem 6 se pak kvalifikovala jako třináctá a její posádku tvořili Xavier Lapeyre, Pierluigi Martini a Giuseppe Gabbiani. V samotném závodě pak dokonce Bob Wollek a Alessandro Nannini byli na průběném prvním místě, ale mechanické problémy znamenali spoustu času tráveného v boxu, a tak nakonec dokončili závod na osmém místě. Před nimi skončilo sedm vozů Porsche 956, a vítězem se stal tým Joest Racing s posádkou Henri Pescarolo a Klaus Ludwig. Druhý tovární vůz Lancie pro poruchu odstoupil v 275 kole, a privátní lutá Lancia skončila dokonce v kole 117. Malou náplastí na neúspěch pak bylo nejrychlejí kolo závodu, které absolvoval Bob Wollek.
V roce 1985 byl tovární tým Porsche opět mezi účastníky, a premiéru v Le Mans měl jeho model 962. Lancia se jetě více snaila, auto mělo viditelně změněnou karoserii, jetě výkonnějí motor, a pro úspěch byl dokonce angaován i vítěz z roku 1984, Henri Pescarolo. Obligátní čísla 4,5,6, byly opět připraveny, ale nakonec z přihláených tří továrních vozů dolo k nasazení jen dvou. Posádka Bob Wollek, Alessandro Nannini a Lucio Cesario řídila Lancii s číslem 4, a posádka Henry Pescarolo a Mauro Baldi měla svěřen vůz s číslem 5, přičem v kvalifikaci si vyjeli třetí a sedmé místo na startovním rotu. V samotném závodě po dobrém startu dokonce první tři kola Lancia vedla (Bob Wollek), ale nespolehlivost a tím i zbytečný čas strávený v boxech znamenali opět ztráty, a oba vozy dojeli za sebou na estém (číslo 4) a sedmém (číslo 5) místě. Před nimi jako obvykle samé Porsche, s privátním týmem Joest Racing opět v čele (obhájení vítězství s modelem 956). Nový model 962 továrního týmu pak skončil třetí.
Po tomto neúspěchu se Lancia stáhla ze závodních okruhů a nikdy se u do Le Mans jako tovární tým nevrátila, a rovně ukončila svoji účast v ampionátu skupiny C. Ve třech sezónách dosáhla jen na dvě vítězství, to první bylo na 1000km v Imole (1983) v evropském ampionátu s posádkou Teo Fabi a Hans Heyer, kde ale chyběla pička z mistrovství světa na čele s továrním týmem Porsche, a druhé bylo na 1000 km Kyalami (1984) s posádkou Ricardo Patrese, Alessandro Nannini. I tady chyběla konkurence, kdy byl v závodě pouze jediný vůz Porsche privátního týmu.
Po roce 1985 se vozy účastnili závodů v barvách soukromých týmů, a podstatný úspěch u nezaznamenali. Vdy byly rychlé, s omezenou spolehlivostí. Jako vyzyvatel Porsche tedy Lancia v reálném světě závodění neuspěla, ale můe se o to znovu pokusit ve světě autodráhových závodů. Stojí za ní toti firma Slot.it, rovně výrobce modelů Porsche 956 a 962, take podmínky by měli mít stejné. Jak ale skutečně Lancia LC2 na autodráze jezdí, to se dozvíte ve druhé části článku, včetně letmého srovnání s Porsche 956.
Článek napsal:
Marian
| |
| |
|
|
dne August 18 2008 13:03:12
Jsem rád, e jsem si mohl přečíst historii svého nejrychlejího auta. Děkuji. |
dne August 25 2008 08:22:16
Pěkné, konečně jsem se dozvěděl, proč je v některých výsledcích psáno Lancia Dallara. |
dne September 07 2008 17:33:00
Co dodat? PORSCHE je jen jedno |
| |
|
|
| Pro odeslání je nutné být přihláen.
| |
|
|
| Pouze pro registrované.
pro vloení hodnocení se přihlate.
Zatím nikdo nehodnotil.
| |
|
|
|
|
Zapomněli jste heslo? Zaádejte o nové zde.
| |
|
|
|
07
Papír na domácí dráze
| |
|
|
| Pro zaslání musíte být přihláen.
Dosud ádné vzkazy.
| |
|
|
| Hosté: 14
ádný člen online
Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovějí člen: Gobio
| |
|
|
|