AUTODRÁHA ON-LINE / SLOTCARSWORLD.CZ - Internetov� server o autodr�h�ch
  
ÚvodnĂ­ strĂĄnka ::  ČlĂĄnky ::  Seznam krĂĄtkĂ˝ch zprĂĄv ::  DiskuznĂ­ fĂłrum ::  Fotogalerie ::  Ke staĹženĂ­ ::  Odkazy ::  VyhledĂĄvĂĄnĂ­
December 25 2024 19:31:09 
 
Kalendář
PoÚtStČtSoNe
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
ZÁVODY

1:32
Porsche Cup
Krušnohorský pohár
Moravská liga
Slovakia Cup

POSLEDNÍ ČLÁNKY
Test Corvette C5R Fl...
Aston Martin DBR9 – ...
Test TATRA T602 Tatr...
Porsche 997 RSR od F...
Test TATRA 607/2 (FA...
VW Golf Gr.2 "KAMEI"...
Jak vznikají modely ...
Slotlandia 2011
Dodge Charger 500 od...
Scaleauto Porsche 91...
Flyslot cars Ferrari...
SCX Volkswagen Touar...
SCX Aston Martin DBR9
SCX Aston Martin - p...
GSLOT - Nová značka ...
KLUBY A KROUŽŽKY
AMC Podbaba 132
Česká Třebová
DDM Hradec Králové
MC SRC Most
Pražský klub SCX
SCRC - Praha 7
SRC Brno
KONTAKTY
MEDIA

 
Analýza protokolu SCX The Digital System (1. část)
 
Převodník protokolu SCX na signál RS232

Mnohé z těch, jež se seznámili s digitální autodráhou, jistě napadla otázka, jak je možné provozovat více autíček na jedné drážce. Ti, kteří znají například systémy DCC či Selectrix pro řízení železničních modelů, vědí, že u nich společně s napájením je veden i digitální řídicí signál. Podobně je tomu i u digitální autodráhy SCX, ale tento systém má i svá specifika.

Prvním a dosti zásadním rozdílem je to, že protokoly DCC a Selectrix jsou publikovány v normách mezinárodních modelářských organizací, zatímco protokol SCX (i protokoly jiných digitálních autodráh) jsou proprietární, tj. výrobce je nepublikuje. To je dáno i situací, která panuje na trhu digitálních autodráh. Nezbývá tedy, než vzít do ruky vhodné měřicí přístroje a pustit se do rozboru protokolu autodráhy experimentálně.

Pokud připojíme osciloskop k vodícím drážkám dráhy, můžeme při vhodném nastavení vidět na jeho obrazovce takovýto průběh:



Horní průběh je měřen přímo z mikroprocesoru řídicí jednotky, spodní průběh je pak napětí v autodráze. Zde ještě musím podotknout, že většinu měření jsem prováděl na starší řídicí jednotce (typ SCX 20090) bez Pit boxu, rozdíl mezi novou a starou jednotkou by se však neměl projevovat v kódování signálu v dráze, ale až ve skladbě paketů.

Z rozboru na osciloskopu pak vyplývá, že v protokolu SCX je použita asynchronní sériová komunikace (UART) o rychlosti 115,2 kbps. Sériovou komunikaci takovouto rychlostí umožňují i standardní sériové porty na PC (i když se s nimi už moc často nesetkáme, lze je nahradit převodníkem USB-serial). Ovšem zádrhel je v napěovém kódování úrovní. Zatímco klasická sériová komunikace RS232 použitá právě u PC využívá bipolární signál +12 V / -12 V (můžeme se však setkat i s nižšími napěovými úrovněmi, např. +5 V / -5 V), autodráha SCX používá pro kódování logické úrovně „0“ napětí 18,4 V a pro log. „1“ napětí 0 V (s malou výjimkou a tou jsou pakety odpovědí z autíček). Jedná se tedy o signál unipolární, jeho použití v systému digitálního řízení autodráhy má i své zvláštní aspekty, podrobněji je můžu rozebrat v některém z dalších článků. Abychom ale mohli připojit autodráhu SCX na sériový port PC, je nutné sestrojit převodník.

Převodníky pod názvy SEB I a SEB II („analogový“ a s mikroprocesorem) vyrábí Ole Seeberg z Dánska. Cena za ně je však 26 € za SEB I a 50 € za SEB II. K tomu je nutné ještě připočíst poštovné. Proč si však nepostavit vlastní převodník (bez mikroprocesoru) s náklady cca 100 Kč?

Základním principem mnou navrženého převodníku je převod signálu z dráhy nejprve na úroveň TTL logiky, kterou je pak buzen obvod MAX232, zajišující převod TTL – RS232.

Schéma převodníku

Převodník se skládá z napájecí a převodní části. Napájení je bráno přímo z dráhy, přes oddělovací diodu D1 je přivedeno napětí na elektrolytický kondenzátor C6, který napájí obvody převodníku ve chvíli kdy kvůli komunikaci v dráze poklesne napětí na nulu. Za kondenzátorem je zapojen IO1, stabilizátor na +5 V. Zde je možné použít prakticky jakýkoliv typ stabilizátoru, který snese vstupní napětí 18,4 V. Pro filtraci zvlnění je za stabilizátorem zapojen ještě další kondenzátor C7. Signalizace připojeného napájecího napětí se děje LED diodou D2, jež přes odpor R1 připojena na zem. Výstupní napětí stabilizátoru pak napájí integrované obvody převodní části.

Převodní část je tvořena stabilizátorem IO2, který je připojen přímo na drážky dráhy. Zde je ovšem nutno vybrat stabilizátor, který rychlá sériová komunikace nedovede do bláznivého stavu, plného překmitů. Je vhodné si výstupní napětí stabilizátoru proměřit na osciloskopu. Mně se osvědčil typ L7805 firmy STMicroelectronics, naopak nevhodné se ukázaly některé typy low-drop stabilizátorů. Výstup stabilizátoru je přiveden na vstup T1IN obvodu MAX232CPE (IO3). Tento je nutno osadit kondenzátory C1 až C5, elyty nebo tantaly. Výstup MAXe T1OUT je připojen na pin 2 konektoru Canon 9, na pin 5 konektoru je pak přivedena společná zem. Signalizaci probíhající datové komunikace pak zajišuje LED dioda D3, buzená signálem na úrovni TTL (ze stabilizátoru IO2) přes invertor obvodu IO4 (7404).

Po zapojení na univerzálním plošném spoji vypadá převodník takto:



Pokud převodník připojíme na drážky autodráhy (blíže k řídicí jednotce se nachází + drážka, dále od ní je zem) a k sériovému portu PC, můžeme zachytávat řídicí data v autodráze. Po připojení musíme ještě správně nastavit terminálový program (např. Hyperterminál). Připojujeme se přímo k příslušnému COM portu, datová rychlost je 115200 bps, komunikace je typu 8N1 (8 datových bitů, parita žádná a jeden stop bit) a řízení toku nastavíme na žádné. U některých terminálových programů je potřeba ještě nastavit echo vstupních dat na obrazovku a pak už můžeme sledovat komunikaci probíhající v dráze. Zatím to vypadá spíš jako změ znaků, přesto můžeme vysledovat, že jsou v ní určité pravidelnosti a zákonitosti. O těch podrobněji v některém z dalších článků.
Převodník v akci:




Odkazy:
DCC (česky):
http://www.volny.cz/mtbbus/dcc/dcc_doc.htm

DCC (anglicky):
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-92-2004-07.pdf

Selectrix (německy):
http://www.morop.org/de/normes/nem680_d.pdf
http://www.morop.org/de/normes/nem681_d.pdf

Rozhraní SEB (anglicky):
http://www.virklund.dk/scx/

Datasheet stabilizátoru L7805 (anglicky):
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/2143/l7805.pdf

Datasheet MAX232 (anglicky):
http://www.ti.com/lit/gpn/max232


Článek napsal:
Honza Nešpor (PanPredseda)
Komentáře
Petr L dne July 13 2008 19:39:17
Pěkné, těším se na pokračovánísmiley
PanPredseda dne July 13 2008 20:27:09
No jako mozne pokracovani se nabizi clanek o paketech v systemu SCX (struktura, skladba) ale ty mam promereny pouze pro tu starsi ridici jednotku (vim, ze se u nove ponekud lisi ale do dalsich mereni se pustim asi az po dovolene). Dalsi moznosti je i clanek pouziti unipolarniho linkoveho kodu pro prenos dat spolecne s napajenim, bojim se vsak ze by byl az prilis odborny.
Jinak clanek berte jako podekovani za informace ktere jsem z techto stranek cerpal. smiley
vitek dne July 15 2008 15:07:18
Myslím, že to patří k tomu nejodbornějšímu co bylo na těchto stránkách opublikováno. A rozhodně to snese srovnání s analýzami ze zahraničních webů. Jen mám obavu aby se našel někdo, kdo o tom povede odbornou debatu.
Abych pravdu řekl, tak jsem všemu úplně nerozuměl. Ale jako prostému uživateli analogu mi to až tak nevadí. smiley Přesto díky.
PanPredseda dne July 15 2008 17:37:24
No snazil jsem se clanek koncipovat co nejednoduseji to slo. Prevodnik neni slozity a jde postavit za vecer (ovsem az na zadrhel se stabilizator v te prevodni vetvi, tady je potreba se bud spolehat na tu L7805, nebo mit doma / v praci / jinde k dispozici osciloskop). Dalsi cast clanku (do te bych se mohl pustit uz brzy) bude o tom jak vypadaji pakety vysilane starsim typem ridici jednotky + k tomu mam aplikaci, ktera ukazuje stav plynu, zda auticko zataci, sviti a bylo programovano a pocita kola. Do nove ridici jednotky se pustim az pozdeji, po dovolene. Pokud se ale najde nekdo schopny promerit driv novou ridici jednotku a bude se ochoten o vysledky podelit budu jen rad. Jednou z moznosti rozvoje je vytvoreni aplikace, ktera bude pro digitalni drahy SCX schopna konkurovat PC Lap Counteru. Clovek by tak misto 100 € zaplatil pouze cenu soucastek prevodniku. Pokud si necemu nerozumel a chtel by si to blize osvetlit klidne se ptej (SZ, ICQ, e-mail).
Jinak digitalni autodrahy z hlediska analyzy a vlastniho vyvoje mam v merku nejen ja ale i Standa82 (vlakno Digital Control System nepletu-li se), ktery je na tom s vyvojem dal nez ja.
vitek dne July 15 2008 18:31:55
On je celý problém spíš v profesním zaměření. smiley

Myslím, že celé vaše snažení by ocenili hlavně Ti, kteří sní o digitálním Faru.
Osobně ale než digi, tak už spíš radio control. smiley
PanPredseda dne July 15 2008 18:53:39
Ano v bezdratovem prenosu je urcite budoucnost a je to taky jeden z mych planu. Ma to ale i sve hacky a haky (nad tema jsem koumal zatim spis jen teoreticky).
Jinak pokud jde o profesni zamereni, podivej se do vlakna Digital control system, kde je odkaz na moji bakalarskou praci (jeji kousek je i tento clanek) a precti si uvodni stranku... mozna budes smiley (valit oci) smiley
Ale mas pravdu, nejsem klasicky autodrahovy nadsenec (jako maly jsem po par navstevach autodrahoveho krouzku presel na letadylka, za kterymi jsem preci jen nemusel dojizdet), spis me bavi jednocipove mikropocitace, FPGA a stavba ruznych udelatek... Ovsem pokud sem zavita nekdo, kdo ma doma digidrahu od SCX a vi z ktere strany se drzi pajka, clanek pro nej muze byt prinosem...
K digitalni autodraze panuje i trochu neduvera, protoze je nova a malokdo vi jak vlastne presne funguje. A tak je potreba tajemstvi poodkryt...smiley
Vlož komentář
Pro odeslání je nutné být přihlášen.
Hodnocení příspěvku
Pouze pro registrované.

pro vložení hodnocení se přihlašte.

Zatím nikdo nehodnotil.
INFORMACE
PRAVIDLA WEBU
Copyright, autorská práva
Administrátoři

TOPlist

DDM HRADEC KRÁLOVÉ

Seznam novinek
Kalendář
BPA Gallardo + Výsledky
O DDM Barák

PŘIHLÁŠENÍ
Jméno

Heslo



Zapomněli jste heslo?
Zažádejte o nové zde.
NÁHODNÁ FOTOGRAFIE
08
08
Podbaba NASCAR 2008
RYCHLÝ VZKAZ
Pro zaslání musíte být přihlášen.

Dosud žádné vzkazy.
PŘÍTOMNI
Hosté: 29
Žádný člen online

Registr. členů klubu: 255
Neaktivovaných členů: 0
Nejnovější člen: Gobio